Stel je voor, je bent een Britse man van Joodse komaf. Je bent vader en leeft je leven met vallen en opstaan. Dan wordt het 7 oktober 2023 en het ondenkbare gebeurt: je dochter wordt in Israël vermoord bij de verschrikkelijk terreuraanval van de monsters van Hamas. Je wereld stort in. Je bent verdrietig, boos, gefrustreerd en wanhopig. Alles tegelijk en waarschijnlijk nog veel meer. Het komt zover dat je besluit een Koran op straat te verbranden. Niet verstandig zullen sommigen zeggen, kwetsend, onnodig, olie op het vuur en ga zo maar door. Respectloos ook. Allemaal waar, maar jij voelt het in je binnenste branden… het moet eruit. Je wilt dit statement maken en een daad stellen en steun uitspreken voor anderen die deze stap ook zetten. En je leeft in een land waar er geen blasfemie-wetten zijn tegen de verbranding van heilige boeken. Het is hier tenslotte niet Iran of Pakistan. Hoe vervelend ook, hoe ongepast ook, het mag.
Dan op het moment suprême, word je opgepakt. Heterdaadje, zouden de dienders zeggen. Heterdaadje waarvoor? Ik mag toch een boek in de brand steken? Niks mee te maken, je verstoort de orde en rust en mensen zijn hierdoor gekwetst. Meekomen. Wellicht doen ze het voor je bescherming? Je bent immers je leven niet veilig in westerse landen als je de profeet beledigt of de Koran aanvalt, laat staan als je die verbrandt. De beelden van de Zweedse Salman Nomika die eerder een Koran verbrandde en inmiddels vermoord is, schieten door het hoofd. Als het ter bescherming is zou je er nog begrip voor kunnen opbrengen. Al snel blijkt het echter anders. De politie heeft je van straat geplukt, omdat jij je schuldig maakt aan intimidatie en je mensen kwetst. Je wordt voor het gerecht gesleept om wat je hebt gedaan. Een gekwetste islamitische omstander doet zijn verhaal. Hij zag je de Koran in de brand steken en dat raakte hem in zijn hart: ‘Ik was geschrokken. Ik walgde ervan en was beledigd. Ik had het gevoel dat mijn hart eruit zou vallen. Zo’n emotie heb ik nog nooit gehad.’ De rechter verwoordt het zo naar je: ‘De koran is een heilig boek voor de moslims, en zoals jij ermee om bent gegaan zorgt voor extreme stress en emoties. Dit is een tolerant land, maar we tolereren dit gedrag niet.’ Stel je voor? Het is echt aan het gebeuren in het VK op dit moment. Een koran verbranden is niet verstandig. Het is kwetsend en onnodig. Het voegt niets toe aan welke gesprek of discussie dan ook. Het is dom en je moet het niet doen. Laat ik daar duidelijk over zijn. Maar Groot Brittanië kent geen blasfemie-wet en toch wordt deze Britse vader aangepakt en zo het nu lijkt zelfs veroordeeld om uiteindelijk het verbranden van een boek. Let wel, hij heeft geen mensen mishandeld, geslagen of wat dan ook. Hij heeft niemand in zijn of haar vrijheid belet. Alleen een boek verbrand. En nu liggen zijn naam, foto en identiteit ook nog gewoon op straat, want dat is wat de politie in het VK doet. Bronnen: - X Nick Timothy - Humanists UK
0 Opmerkingen
De St. Petrus-kerk in Luzern heeft in samenwerking met de universiteit van de stad een AI-chatbot (kunstmatige intelligentie) van Jezus geplaatst. De katholieke kerk heeft hem in een biechthokje gezet, zodat mensen privé met dit programma kunnen praten.
De ‘AI-Jezus’ - zoals sommigen het programma noemen - is onderdeel van een kunstproject dat vragen stelt over de techniek, religie en de kansen en risico’s ervan in bijvoorbeeld pastorale relaties. De A.I. is getraind op het Nieuwe Testament en andere theologische teksten. Het antwoordt dan ook in lijn met deze teksten. Volgens de Luzerner kerk heeft de chatbot nog geen antwoord gegeven dat niet overeenkomt met de standpunten van de kerk van Rome. Nieuwssites die het bericht oppikten maken melding van het feit dat de chatbot wel eens vrouwonvriendelijk advies kan geven naar hedendaagse maatstaven, want dat is waar de Bijbel volgens hen voor staat. De universiteit heeft echter wel voorkomen dat de chatbot iets over slavernij zegt of over kwesties rond lhbti. Tweederde van de kerkgangers geven aan dat het gesprek met deze valse Jezus voor hen een religieuze en spirituele ervaring was. Eenderde vond het niks. Zij zien het meer als een gimmick, dan een echte persoon, zo geven zij aan. Duiding In mijn boeken 'Iedermans ondergang' en 'Het jaar zonder zomer' speelt AI ook een rol. Het gaat dan om een AI met de naam 'Eva'. De vraag die gesteld wordt is: hoe kan Eva zo menselijk overkomen? Is ze wel een AI of is hier iets anders aan de hand? De AI-chatbot van Jezus is niet van deze aard. Dit is een en blijft een chatbot en dat zie je ook wel. Maar het getuigt natuurlijk van een godslasterlijke respectloosheid dat Jezus op deze manier wordt nagemaakt. Waar is de eerbied voor de tweede Persoon van de Drie-Eenheid, God die vlees werd, de Messias, onze Heiland en de Zoon van God? En dat nog wel in een kerk! Het meest schokkende is misschien nog wel dat kennelijk tweederde van de mensen een religieuze ervaring heeft bij een gesprek met de digitale nep-Jezus. Het plaatst Jezus’ waarschuwingen over valse messiassen in de eindtijd wel een heel ander licht, als Hij zegt: ‘Pas op dat niemand u misleidt. Want vele zullen komen onder Mijn Naam en zeggen: Ik ben de Christus; en zij zullen velen misleiden (Mt. 24: 4 en 5).’ Tot nog maar kort geleden hadden we ons niet kunnen indenken dat het hierbij dus ook om een stuk digitale techniek kan gaan! Het doet ons ook afvragen wat de reiktwijdte en betekenis zal zijn van het beeld uit Openbaring 13. Daar waar we lezen dat de mensen een beeld moeten maken voor de antichrist (het beest) en dat dit beeld een geest krijgt, ‘opdat het beeld zelf zou spreken, en zou maken dat allen die het beeld van het beest niet zouden aanbidden, gedood zouden worden (Opb. 13: 14 en 15).’ Het zijn ongelofelijke tijden waarin we leven. Dit bericht heeft op een aangepaste wijze ook gestaan op Zoeklicht.nl Nieuwe wetgeving maakt het in Schotland mogelijk dat gelovige mensen wonend in de buurt van een abortuskliniek, in hun eigen huis kunnen worden opgepakt voor het bidden tot God. Dit claimen belangenorganisaties in het Verenigd Koninkrijk. Anderen menen dat het zo’n vaart niet zal lopen. Hoe zit dit?
Het gaat om de bufferzones die rondom abortusklinieken zijn ingesteld. In Nederland kennen we die, maar in Schotland zijn ze ook. Binnen zo'n bufferzone mag je niet demonstreren of een andere vorm van actievoeren tegen abortus. Ook mag je vrouwen die naar de abortuskliniek gaan niet benaderen (belagen). Deze regel heeft er al toe geleid dat in het Verenigd Koninkrijk gelovigen zijn opgepakt voor het in het stilte bidden op de hoek van de straat binnen zo'n zone. Zij spraken geen woord, hadden geen spandoeken of wat dan ook bij zich en vielen geen vrouwen lastig. Zonder dat je dat aan de buitenkant zag, stonden ze enkel in stilte te bidden. Toch werd dit gezien als een inbreuk op de bufferzone en werden ze meegenomen. Ook in Nederland zijn er al verschillende waaksters gearresteerd bij abortusklinieken door de politie op soortgelijke gronden, terwijl dat wettelijk niet mocht (het zogenaamde eenmansprotest valt niet onder de bepalingen van de bufferzone). Nu is er in Schotland een nieuwe wet van kracht geworden, The Abortion Service Act 2024, waarbij het verboden is om binnen de bufferzone zelfs in eigen huis, uitingen te doen die door vrouwen of personeel van de klinieken kunnen worden ervaren als verontrustend of stresserend. Concreet betekent dit bijvoorbeeld voor een grote stad als Edinburgh dat iedereen die binnen de daar geldende 200 meter bufferzone rondom de lokale abortuskliniek woont, moet oppassen. Inwoners in deze 200 meter grote cirkel hebben dan ook een brief ontvangen, waarin ze gewaarschuwd worden dat ‘activiteiten op private plaatsen (zoals huizen) in het gebied rondom het beschermde gebouw en de aangrenzende zone, een overtreding kunnen zijn als ze kunnen worden gezien of gehoord binnen de zone door anderen en expres zo worden uitgevoerd of voortkomen uit roekeloosheid.’ De boetes op overtreding hiervan beginnen bij 10.000 Britse ponden! Verschillende visies Belangengroepen zien dit als een Orwelliaanse stap die de vervolging van christenen dichterbij brengt. Bidden in de tuin kan nu in principe al strafbaar worden op laste van arrestatie en een zware boete. Anderen vinden dit overdreven. Zij wijzen op het feit dat de regelgeving duidelijk aangeeft dat het expres moet worden gedaan of zo roekeloos moet zijn, dat het een vergrijp vormt. ‘Gewoon’ gebed valt daar volgens hen niet onder. Het lijkt erop dat vele vrije westerse mensen het niet voor mogelijk achten dat (religieuze) vrijheden worden ingeperkt. Voor hen is het onvoorstelbaar. Toch is de toelichting van de Schotse regering bij deze wetgeving veelzeggend. Daar wordt in gewaarschuwd dat religieuze prediking en stille wakes al onder deze wetgeving kunnen vallen, als ze als bedreigend worden ervaren. Dat laatste doet toch wel vrezen voor het ergste, zeker als je beseft hoe activistisch pro-abortusgroepen en hun aanhangers kunnen zijn. Er zullen er zijn die elke kans aangrijpen om christenen onder druk te zetten, dat laten de onrechtmatige arrestaties rondom abortusklinieken - ook in Nederland - wel zien. Teken aan de wand Eind oktober wordt deze wetgeving ook van kracht in andere delen van het Koninkrijk als Engeland en Wales. Het is tekenend voor hoe het tij meer en meer keert voor Bijbelvaste christenen in het eens zo vrije en (cultuur)christelijke Europa. Je mag tegenwoordig van alles zijn en zoveel vinden, als je maar geen Bijbelvaste christen bent. Daar is geen plaats voor. Die groep kan maar beter zwijgen. Wat zij geloven mag, maar wel achter de eigen voordeur en zelfs dat al niet eens meer vrijelijk. Nee, wij als progressieve samenleving willen geen last van jullie hebben, want anders... Dit thema van beperking in vrijheid komt ook nadrukkelijk naar voren in Iedermans Ondergang. De gelovigen van de Filadelfia Acht in dat boek, worden met hun gemeente steeds verder onder druk gezet om vooral toch hun geloof voor zichzelf in de privé-sfeer te beleven. Gaan ze wel naar buiten, al is het maar om liederen te zingen, dan worden ze tegengewerkt. Openbaar geloven wordt steeds meer onmogelijk gemaakt: kruizen moeten van kerken, evangeliseren wordt verboden en uiteindelijk wordt zelfs de kerk gesloten. Zover zijn we in Europa op dit moment niet, maar de eerste voortekenen doemen op. Ze pakken zich als donkere wolken samen aan de horizon. Juist in dit soort wetgevingen als hier beschreven is, merken we dat de eerste regens vallen van wat een veel zwaardere storm beloofd te worden. Dit artikel is in iets kortere vorm ook verschenen op zoeklicht.nl China zet meer en meer in op ‘sinisering’ van religie en geloof. Dit is een 'zachte' vorm van onderdrukking waarbij geloof wordt uitgehold en omgevormd zodat het alle kracht verliest en onder volledige controle van de staat komt.
Sinisering Sinisering is het proces waarbij de communistische partij van China (CCP), aangestuurd door Xi Jinping, het Chinese religieuze landschap definitief wil omvormen, zodat het in lijn komt met de idealen en overtuigingen van de partij. Het is kortom de onderwerping van religies aan de CCP. Dit gaat met behulp van wetgeving en het opzetten van alternatieve, door de staat gereguleerde religieuze organisaties die de ideologie van de Chinese communisten in alle geledingen doorvoeren en hoog houden. Het christendom, maar ook het boeddhisme, taoïsme en de islam worden erdoor getroffen. Elke vorm van religie die niet wil conformeren aan sinisering wordt verboden en wat er nog wel overblijft wordt verder onder de vleugels van de partij gebracht. Zo worden er op sleutelpositie figuren neergezet die loyaal zijn aan de CCP en waar zij voor staan, worden gebedshuizen aangepast aan de voorschriften van de communistische dictatuur en wordt de propaganda van de CCP ingevoerd in de religieuze documenten en teksten. Zo ontstaat een vorm van indoctrinatie die over tijd de communistische partij ook in de religieuze levenssfeer absolute macht moet geven. Sinisering is een verandering ten opzichte van het vroegere beleid van de CCP. Dat beleid was gericht was op de vernietiging en de gewelddadige onderdrukking van religie. China is immers officieel een atheïstische staat en naar goed marxistisch gebruik ziet zij religie als iets negatiefs, iets dat mensen onder de duim houdt. Toen echter bleek dat religie niet zomaar uitgeroeid kon worden, besloot de partij het over een andere boeg te gooien. In plaats van uitroeiing werd totale controle nu het doel. De hoogste loyaliteit van gelovigen moet niet liggen bij hun religie - voor christenen bij God de Vader en de Heer Jezus Christus - maar bij de communistische partij en haar leider (nu Xi Jinping). Protestantse christenen in China In de praktijk komt deze sinisering neer op bijvoorbeeld het verwijderen van uiterlijke tekenen van geloof op kerken. Zo werd in een bepaalde Chinese provincie op last van de overheid een kruis van een kerk gehaald, omdat het valgevaarlijk zou zijn. In andere kerken worden religieuze afbeeldingen en symboliek vervangen door communistische partij-slogans en/of portretten van Xi Jinping en Mao Zedong. Er zijn voorbeelden bekend van kerken waar eerst een Bijbeltekst te vinden was boven de ingang van het gebouw of de zaal, maar waar nu gedwongen propaganda-slogans voor de CCP prijken. Een ander extreem voorbeeld is een uitgelekte foto waarop duidelijk te zien is hoe in een kruis de afbeeldingen van Xi Jinping en Mao Zedong zijn aangebracht. Kerken die niet willen conformeren (zoals de beweging van de huiskerken) moeten ondergronds gaan. Deze kerken hebben het zwaar: ze worden voortdurend met sluiting bedreigd, hun leiders worden regelmatig opgepakt en ze worden gemonitord door de veiligheidsdiensten. Kinderen onder 18 mogen helemaal niet geconfronteerd worden met religie in China, dus een zondagsschool bijvoorbeeld is hoogst illegaal en moet in het diepste geheim plaatsvinden. Iedermans Ondergang Het opvallende is dat ik hier in Iedermans Ondergang vier jaar geleden al over schreef. In het verhaal van Jan en de Filadelfia Acht zit een hoofdstuk waarin bijvoorbeeld het kruis van de kerk moet worden gehaald, omdat religieuze gebouwen aan de buitenkant geen uiterlijke kenmerken van religie mogen hebben. Ook komt er een ambtenaar naar Jan om de gemeente onder druk zetten om in de kerkzaal camera's op te laten hangen en naast de religieuze symbolen ook symbolen van de nieuwe wereldorde te plaatsen. In dit artikel over China zie je hoe de werkelijkheid nu al aansluit op dit fictieve verhaal! Voorbeeld Dit alles lijkt misschien iets dat in een land als Nederland en op een continent als Europa onmogelijk is. Knap dat je erover schrijft en triest dat het in China gebeurt, maar wij zijn geen communistische dictatuur. Wij zijn vrij en democratisch en worden beschermd door een grondwet met principes als godsdienstvrijheid en scheiding van kerk en staat. Dit zal ons niet overkomen. Maar denk dan nog eens een keer na, want ook wij zijn niet gevrijwaard van dit soort vormen van druk. Nee, op de wijze van CCP in China zal het niet gaan, maar ‘zachtere’ vormen van verdrukking als sinisering zijn wel degelijk mogelijk. Zo kan ook in ons land of via de Europese Unie wetgeving worden ingevoerd die onze vrijheid van geloven aan banden legt. De rechtszaak tegen de Finse Räsänen is een voorbeeld van een proces met potentieel verstrekkende gevolgen voor ons geloof en hoe we dat publiekelijk mogen uitdragen en beleven. In Nederland ligt de homo- en genderconversiewet voor in de kamers en ook deze wet kan veel invloed hebben op de vrijheid van kerken, voorgangers en ouderlingen. Er gaan op dit moment zelfs stemmen op om een wet te maken waarbij de overheid toeziet op het religieuze onderwijs dat gegeven wordt in kerken, synagoges en moskeeën. Dit om te voorkomen dat extremisme van met name islamisme wordt geleerd, maar vanwege de grondwet en het gelijkheidsprincipe komt de overheid dan ook achter de deur kijken van onze christelijke gemeenschappen. Wat betekent dit voor onze vrijheid? Maar denk tevens aan de druk vanuit de samenleving om gelijk te denken aan de wereldse normen van de maatschappij. Die druk tot conformeren is nu al aanwezig en die wordt steeds groter en sterker. Wat als je straks ontslagen kunt worden of een promotie misloopt omdat je anders denkt over transgenderisme of omdat je overtuigd bent dat Jezus de enige weg tot God en het leven is? Dit is dan geen harde vervolging of verdrukking met (lijf)straffen, gevangennemingen en wat dies meer zij, maar deze zachtere druk(middelen), kunnen net zo effectief zijn. Kijk maar naar China. Het is aan ons om ons daarvan bewust te zijn, om ons er tegen te wapenen én om te blijven staan voor wat de Waarheid is: het evangelie van Jezus en de kracht daarvan in Hem die het Lam van God is dat de zonde van de wereld wegneemt! Dit artikel stond in verkorte versie ook op de site van Het Zoeklicht. Het is gebaseerd op deze bron. Bijna een jaar geleden was de verschrikkelijke aanval van Hamas op Israël waarbij 1139 mensen de dood vonden op de meest gruwelijke wijze en er 251 mensen ontvoerd werden naar Gaza. Hiervan zijn er nog steeds meer dan 100 niet terug. Maandag 7 oktober aanstaande zou dan ook een dag moeten worden om te gedenken en om uit te spreken dat ‘nooit meer’ nu is.
Gelukkig gebeurt dat ook: op veel plekken in het land worden manifestaties georganiseerd om onze solidariteit en verbondenheid met Israël en Joodse volk uit te drukken. Maar… dat is slechts een deel van het plaatje. Pro-Palestina bewegingen en pro-Hamas groepen zijn van plan om juist deze dag onrust te veroorzaken en te demonstreren. Zo wil ‘Student Intifada’ een nationale staking vanwege de ‘genocide’ in Gaza. Met 2400 ondersteuners van dit idee, gaat dit waarschijnlijk geen storm lopen. Gisteren werd bekend dat maandag om 18:00 uur allerlei onfrisse figuren sit-ins willen gaan houden op verschillende stations in Nederland, want (citaat Asha ten Broeke): ‘De genocide op Palestijnen in Gaza moet stoppen!’ Hoe belachelijk deze beschuldiging is, is al veelvuldig aangetoond. Het schijnt de activisten niet tegen te houden. Maar daar houdt het niet op. Het antisemitisme kruipt door de kieren en naden van onze maatschappij en dat een jaar na 7 oktober helaas steeds meer en meer. In een artikel in het Nieuw Israëlitisch Weekblad bijvoorbeeld, worden Marcel de Weerd en Michel Theeboom - leiders van het Joodse Politie Netwerk - geïnterviewd. Zij geven aan dat er veel (latent) gediscrimineerd wordt in de samenleving en in het politieapparaat. Dé opmerking in dit interview die veel stof doet opwaaien is dat de twee aangeven dat er inmiddels agenten zijn die uit morele bezwaren geen Joodse objecten en evenementen meer willen bewaken of beschermen. Dit rechtstreeks naar aanleiding van 7 oktober en wat er volgde. Een tweeslachtige reactie van de leiding van de landelijke politie volgde. Het kwam allemaal erg amateuristisch over, terwijl het tot de basis van het politiewerk behoort dat je je arbeid verricht zonder aanziens des persoons. Ondertussen wordt in Zuid-Afrika - het land dat Israël voor het Internationaal Gerechtshof sleept met aanklachten van overtredingen van de verdragen rond ‘genocide’ - serieus nagedacht om een straat in de stad Johannesburg te vernoemen naar Palestijnse terroriste die betrokken was bij verschillende vliegtuigkapingen van Joodse toestellen eind jaren '60 en begin jaren '70. Toen Israël in Libanon tegen Hezbollah optrad werden de meest scherpe veroordelingen uitgesproken in de VN-veiligheidsraad. Nu Iran 180 raketten op Israël heeft afgevuurd komt de secretaris-generaal niet verder dan dat hij het steeds groter wordende conflict in het Midden-Oosten veroordeeld. Israël heeft hem nu hierom tot persona non grata verklaard, wat betekent dat hij niet welkom (meer) is in het land. Concluderend kun je zeggen dat sinds 7 oktober de wereld steeds verder verdeeld is geraakt en dat antisemitisme weelderig tiert. Allerlei antisemitische groepen, linkse extremisten, activisten en extreme moslim-organisaties hebben elkaar gevonden in steeds openlijkere Jodenhaat. De overheden die verantwoordelijk zijn voor de orde en veiligheid van allen, doen weinig tot niets. Internationale organisaties als de VN zijn welhaast openlijk antisemitisch (of het scheelt niet veel meer) en nu komen er zelfs in het neutrale politiebastion scheuren van partijdigheid. Dit is kennelijk het resultaat van terreur en het zaaien van dood en verderf. Geweld - het liefst grof en bruut - loont. Afgelopen weekend was er opnieuw weer zo'n magisch moment in het leven van een schrijver: het moment dat je jouw eigen nieuwe boek voor het eerst in je handen krijgt. Dit keer was het extra speciaal omdat het om twee boeken ging. Ik mocht van mijn uitgever Het jaar zonder zomer, maar ook het boek Eerste Hulp bij Stille Tijd. De elf meest gewaardeerde overdenkingen in ontvangst nemen. Te midden van vrienden en familie mochten we het bescheiden feestje vieren. Het was fijn! Dit artikel verscheen ook op de site van stichting Het Zoeklicht
In de Londense wijk Islington is een kerk op zondagochtend 1 september binnengevallen door een moslima die al ‘Allahoe Akbar’ schreeuwend claimde dat ze gekomen was om ‘de Joodse God te vermoorden’. De vrouw werd door de politie meegenomen. Het resultaat toen het bekend werd wat er was gebeurd? De kerk werd verweten dat ze haat aanwakkerde, pastor Regan King en zijn vrouw werden uit een buurtgroep op Facebook gezet en media weigerden te erkennen dat de vrouw een islamitisch motief had. Het voorval vond plaats voor de zondagse dienst aan. Een uur voordat de dienst zou beginnen stormde de vrouw de kerk binnen. Ze schreeuwde, wat de aandacht trok van de aanwezigen. Pastor Regan Kings vrouw die in de zaal aanwezig was, sprak haar aan, maar ze was niet voor rede vatbaar. De domineesvrouw, een Joodse vrouw geboren en getogen in Israël, had haar kinderen bij zich. De binnendringer riep de kinderen om bij haar te komen. Daarop riep de vrouw van de voorganger, haar man. Ook die probeerde in redelijkheid met de vrouw te praten, maar dat bleek niet mogelijk. Ze liep steeds weer naar voren, schreeuwde vanaf het podium en riep op tot islamitisch gebed. Ze werd daarop gesommeerd het pand te verlaten. Dat deed ze niet. Toen ze ook een verstandelijk beperkte medewerker van de kerk begon aan te spreken, werd de politie gebeld. Die kwamen daarna de vrouw weghalen. Reactie Toen bekend werd wat er was gebeurd en de kerk daarover open communiceerde, was de reactie van de media en de buurt opvallend. Lokale media weigerden het incident te koppelen aan het islamitisch motief van de vrouw. Zij claimden dat wat er was gebeurd niets met de islam te maken had, zowel niet in de motivering als in de daad zelf. Samen met de media verweten buurtgenoten pastor King dat dat hij ‘haat aanwakkerde’ tegen moslims in de gemeenschap, door hierover te communiceren. Hij en zijn vrouw werden erom uit een groep op Facebook gezet. Het is helaas niet de eerste keer dat er incidenten plaatsvinden rond de kerk, de pastor en zijn Joodse vrouw, zeker niet sinds 7 oktober 2023. Toch is de gemeente er voor alle mensen. De gemeente heeft een bediening voor de buurt en doet veel diaconaal werk, ook onder moslims. Er bezoeken zelfs moslims de kerk. King: ‘Als kerk verwelkomen we mensen van welke achtergrond dan ook. We maken geen onderscheid. We hopen dat iedereen veranderd wordt door de levensveranderende boodschap van Jezus, die verlossing brengt aan allen die op Hem vertrouwen.’ Over de aanval zei hij: ‘We beseffen dat niet alle moslims hierachter staan.’ Hij hoopte het beste voor de aanvalster: ‘We hebben een bidstond gehouden en gebeden voor de vrouw. We proberen onze vijanden lief te hebben, zoals Jezus ons leerde.’ Dit voorval is tekenend voor de Britse hoofdstad. London is het extreme voorbeeld geworden van wat in Europa op veel plekken gebeurt. Antisemitisme en wegkijken voor de uitwassen van islam zijn schering en inslag in de westerse wereld. Terwijl tegelijkertijd de verdraagzaamheid voor christenen snel aan het afnemen is. Dat is de tijd waarin wij leven. Christenen moeten zich daarom voorbereiden op de toekomst, want dit gaat door ook in Nederland. Bang hoeven we niet te zijn en wanhopen al helemaal niet, want Christus is overwinnaar en Hij zal spoedig komen om ons te verlossen. Bron: Christian Concern Onverdraagzaamheid, uitsluiting en onrecht zijn belangrijke thema's die ook in 'Het jaar zonder zomer' en 'Iedermans ondergang' centraal staan. Het is iets waar we als christenen ons meer en meer op moeten voorbereiden. Komende zaterdag 21 september komt 'Het jaar zonder zomer' uit. Als je deze bij mij besteld krijg je een gesigneerd exemplaar. Maar wil je nog meer? Vast wel. Daarom: bestel 'Het jaar zonder zomer' bij mij en je krijgt er nog een mooi cadeau bij! Je krijgt namelijk dit geheel nieuwe boek helemaal GRATIS! In dit werk vind je elf overdenkingen die ik voor Eerste Hulp bij Stille Tijd heb gehouden. Zoals je hier kunt zien, maak ik elke werkdag een filmpje voor deze rubriek op mijn YouTube-kanaal 'de dominee spreekt'. Deze heb ik uitgewerkt en voorzien van een liedsuggestie. Ook kun je via een QR-code rechtstreeks naar de online videos. Het is een mooi, klein boekje geworden om weg te geven of in de kast te hebben staan. Niet iedereen is immers van het gesproken woord en zo kun je altijd bemoedigd worden. En dan krijg je het ook nog eens helemaal gratis bij mijn nieuwe boek! Bestel daarom snel 'Het jaar zonder zomer' door een mail te sturen naar [email protected]. Of druk op de knop hieronder. PS heb je al besteld, dan ontvang dit boek sowieso
Hoofdstuk 2 uit 'Het jaar zonder zomer'. Om alvast in te komen!
'Het jaar zonder zomer' verschijnt 21 september. Bestel hem snel door mij een e-mail te sturen. De releasedatum van 'Het jaar zonder zomer' is bekend: 21 september wordt het boek gelanceerd. Dat is inderdaad nog maar 16 dagen in de toekomst!
Wil je bestellen, zodat je zo snel mogelijk kunt gaan lezen? Dat kan! Het boek kost €21,50 exclusief verzendkosten. Stuur mij een mail op: [email protected] Ik neem contact met je op en zorg dat je een gesigneerd exemplaar thuiskrijgt! |
AuteurAuteur, vader, echtgenoot, theoloog en prediker. Archieven
Februari 2025
Categorieƫn |