Als je een probleem niet benoemd kun je het ook niet oplossen.
19 april 2024
Misschien ken je het wel uit een boek of film: een verslaafde persoon loopt een kamer binnen en daar zitten alle belangrijke familieleden en vrienden van die persoon bij elkaar. ‘Wij zijn hier om met je te praten. Niet om je te veroordelen, maar om je te vertellen dat je een probleem hebt en dat je hulp moet zoeken,’ zo klinkt het. Een interventie wordt het genoemd en het is een middel om mensen die vastzitten in verslaving wakker te schudden, want: als je een probleem niet benoemd, kun je het niet oplossen.
Ik moest hieraan denken toen ik de berichtgeving las over de aanstaande nationale dodenherdenking. Er zullen daarbij dit jaar maatregelen genomen worden om ‘verstoring’ te voorkomen. Zo mogen er maar de helft van de normale 20.000 bezoekers op de Dam aanwezig zijn op 4 mei en wordt er gefouilleerd. De Amsterdamse burgemeester Femke Halsema geeft de aanleiding voor deze keuzes: er is ‘grote actiebereidheid in de samenleving waar de spanning toeneemt'. Dit lijkt mij een hele omslachtige manier om het beestje niet bij de naam te hoeven noemen en om de hete brei heen te draaien. De mensen die de nationale dodenherdenking zullen willen verstoren zijn immers geen willekeurig ‘tot actie bereide’ mensen van allerlei achtergrond en pluimage. Er is maar een groep Nederlanders die deze herdenking zou kunnen en willen verstoren en dat is het Jodenhatende pro-Palestina schorriemorrie dat we ook de opening van het Nationaal Holocaust Museum zagen ontluisteren.
Dit wordt echter niet bij naam genoemd door de burgermeester en grote Nederlandse media als de NOS nemen haar narratief over. Daar lijkt een bewuste (politieke) keuze achter te zitten van de Amsterdamse burgermeester. Ze spreekt in hetzelfde interview ook van ‘het demonstreren tegen welke gruwelijkheden dan ook’, waarin ze subtiel laat blijken hoe ze zelf tegen de oorlog tussen Israël en Hamas aankijkt en tegen de acties van Israël daarin. Bovendien doet deze formulering opnieuw de suggestie alsof er allerlei groepen zouden zijn die zouden kunnen komen demonstreren tegen zaken die zij als gruwelijkheden ervaren: de bio-industrie, de vervuiling van de natuur met stikstof, de uitbuiting van mensen in Afrika voor grondstoffen voor het westen, mensen- en vrouwenhandel in de seksindustrie en weet ik al niet wat. Maar dit is natuurlijk onzin. Deze zullen allen niet op verschijnen op 4 mei om de herdenking te verstoren. Er is nogmaals maar een groep waarvoor gevreesd wordt: de antisemitische pro-Palestina beweging.
Als je een probleem niet benoemd, kun je het niet oplossen en door zo te formuleren en te reageren als mevrouw Halsema wordt het probleem in stand gehouden door ervoor weg te kijken. Als wij als samenleving niet expliciet zeggen dat er een grens is en dat die niet overschreden moet worden, houdt het niet op. Pas als wij duidelijk en voortdurend het beestje bij zijn naam noemen, dan weet ieder wat het is en kan daar gericht tegen worden opgetreden. Niet de kop in het zand steken, maar solidair staan naast overlevenden en nabestaanden van overlevenden van de holocaust en naast hen die geliefden verloren hebben in de Tweede Wereldoorlog en in andere conflicten. Aan hen en aan onze herdenking kom je niet en voor Jodenhaat is geen plaats bij ons. Punt. Alleen zo kan dit probleem dat zich op zoveel andere plaatsen al als een rottende wond in onze samenleving manifesteert eindelijk eens echt bestreden worden. De overheid heeft immers als taak om voor rust, veiligheid en orde te zorgen voor haar mensen. Het heeft de taak om het kwaad te bestrijden, daarin is zij Gods dienaar (Rom. 13) en onze God is een God van waarheid, niet van draaierij en omslachtige omzeiling.
Christenen in klimaatdemonstratie misbruikt als ‘useful idiots’.
15 november 2023
Tijdens de Koude Oorlog was er een term voor personen die propaganda verspreidden voor het doel van de Communistische Partij, zonder dat ze dat doel volledig begrepen of dienden. Deze personen werden ‘useful idiots’ (nuttige idioten) genoemd. Deze ‘idioten’ werden gebruikt door het regiem in Moskou ter verspreiding van de communistische ideologie. Afgelopen zondag schoot mij de term weer te binnen toen ik keek naar de filmpjes van de klimaatdemonstratie.
De christenen die meeliepen op 12 november in de grote klimaatdemonstratie in Amsterdam, vallen wat mij betreft namelijk in deze zelfde categorie. Zij lieten zich gebruiken om een punt te maken, terwijl ze daar niet per definitie achter staan. Ze kwamen voor het klimaat en om aandacht te vragen voor de vernietiging van de natuur. Zij geloven dat het hun plicht is om te streven naar een betere wereld en schepping. Ikzelf sta daar anders in, maar ik kan daar wel respect voor hebben.
Als het daarbij gebleven was, had ik dit stuk dan ook niet geschreven. Maar het bleef er niet bij. Het ging bij de demonstratie ook over de oorlog tussen Israël en Hamas en de pro-Palestijnse zaak werd gepropagandeerd. En hoewel we verschillend denken over het redden van de schepping, geloof ik niet dat het grootste deel van de aanwezige christenen zich zouden lenen voor steun aan bewezen antisemitische uitspraken als ‘From the river to the sea, Palestine will be free’. Toen activisten als Sahar Shirzad dit soort uitroepen deden en ook Greta Thunberg een duit in het zakje deed, werden de gelovigen daarmee voor het blok gezet, maar toen was het al te laat. Zelfs toen Erjan Dam van ‘Water Natuurlijk’, de microfoon probeerde af te pakken van de Zweedse activiste, versterkte dat de propagandaboodschap alleen maar. Het bewijs zagen we maandag in de filmpjes van het voorval die de wereld overgingen en die we overal terug zagen komen van de BBC tot aan Foxnews.
Het is triest dat het zo is gelopen, maar het zou tegelijkertijd niemand mogen verbazen. Iedereen die een beetje research had gedaan, wist dat dit ging komen. Extinction Rebellion had zich al uitgesproken hierover, Greta Thunberg was al met pro-Palestina borden gefotografeerd, etc.
Maar Roelof, ben je niet wat hard door de term ‘useful idiots’ uit de kast te halen?
Nee. Het is helaas de waarheid.
De term 'useful idiot' zelf is namelijk al best oud. De eerste melding stamt uit de 19e eeuw. De definitie is officieel: een ‘useful idiot’ is een persoon die wordt gezien als propaganda-verspreider voor een zaak waarvan men het doel niet helemaal begrijpt, het is iemand die cynisch wordt gebruikt door de leiders van een zaak.’ Zaterdag werd de klimaatmars gekaapt voor de pro-Palestijnse zaak. Dit is ten diepste antisemitisme en Jodenhaat. Door daarbij te zijn leen jij je voor aandacht voor de zaak en de verspreiding van de bijbehorende bizarre propaganda als ‘No climate justice on occupied land’ (geen klimaatgerechtigheid op bezette grond) wat Greta Thunberg zaterdag scandeerde. Ook geef je aandacht aan en ruimte voor de verspreiding van antisemitische leuzen als ‘From the river to the sea, Palestine will be free’. Door aanwezig te zijn word je zo een instrument voor de leiders van deze zaak. Het maakt dan ook niet meer uit of je voor of tegen bent. Zelfs verzet wordt gebruikt door dezelfde leiders voor propaganda. Het diepste doel van de zaak daarbij is Israël vernietigen en het volk dat daar woont, ook al wordt dat verhuld in allerlei slogans en uitspraken.
En dit alles past aldus precies binnen de definitie zoals die hier beschreven staat. De term ‘useful idiots’ schrijf ik daarbij niet om daarmee te kwetsen. Ik heb te doen met de christenen die hier zaterdag voor misbruikt zijn. Maar als wij ons bewust worden van wat er is gebeurd, kunnen we ook dingen veranderen. Ik zou dan ook al deze medegelovigen willen oproepen zich hiervan te bekeren en af te keren. Desnoods uitspreken dat dit niet jouw weg is. Je hoeft geen 'useful idiot' te blijven.
Oorlog is smerig, maar wat Hamas doet is van een andere orde. Waarom zien velen dat niet?
23 oktober 2023
Dit opiniestuk is stevig en tot op zekere hoogte controversieel. Wat ik hier schrijf zal namelijk voor menigeen een schop tegen het zere been zijn. Ik betoog dat de houding van progressief links en van een zekere groep van de moslims in ons land, uiteindelijk onversneden en demonisch geladen Jodenhaat is. En dat nog geen 80 jaar na de oorlog, in een land dat elk jaar op 4 en 5 mei roept: ‘Dit nooit weer.’
In oorlog gebeuren smerige en verdrietige dingen. Ze worden gedaan door alle betrokken partijen, maar het ene kwaad is niet gelijk aan het andere kwaad. Dat geldt ook voor de oorlog tussen Israël en Hamas. Wat Hamas heeft gedaan op 7 oktober in Israël en in de tijd daarna in Gaza, is van een kwaadaardigheid die geen gelijke kent. Zowel Joden als Palestijnen zijn daar het slachtoffer van. Doet Israël dan alles goed? Nee, maar wat Hamas is en doet is van een diepere, kwaadaardige grootheid. Toch wordt dat in veel kringen - met name onder zekere links progressieve en moslimkringen - niet gezien. Hoe kan dit?
Satan haat het volk van God Er is bij satan en zijn trawanten een diepe haat tegen de Joden. Het is Gods oogappel (bijvoorbeeld Zach. 2: 8, Deut. 32:10) en het is het volk van de Messias. Dit volk zal in de toekomst ook weer voorwerp zijn van Gods grote en machtige handelen en Jezus zal door hen herkend worden als hun Messias (Zach. 12: 10). Dat alleen al maakt dat satan er alles aan zal doen om de Joden aan te pakken. Daarbij gebruikt God in de Bijbel de volken en de demonische vorsten daarachter tevens om het volk te tuchtigen en tot inkeer te brengen. Maar altijd komt er ook een ommekeer en een verlossing. Uiteindelijk zal Gods volk dan ook gered worden (Rom. 11). Maar in de tussentijd is er de haat van het kwaad. Dit heeft geleid tot aanvallen, veroveringen, ballingschap, vernietiging van Jeruzalem tot twee keer toe, de diaspora, pogroms, de holocaust, de oorlogen van de 20e eeuw en terreur die het land ten dele is gevallen in recente tijd. Dat is geen historische toevalligheid, maar geestelijke strijd. Jodenhaat is daarom dan ook van alle tijden. In de Bijbel zien we het bijvoorbeeld bij Bileam en Balak en in de geschiedenis van Haman en Esther en tot op de dag van vandaag is het nooit weggeweest.
De linkse progressieve elite De linkse omroepen, media en intelligentsia aan de universiteiten van het westen, lijken de kant van de Palestijnen te kiezen. De filmpjes van pro-palestina demonstraties op universiteitsterreinen zijn bijvoorbeeld overal te vinden. Extinction Rebellion kiest partij door de Palestijnse vlag te projecteren op de Dom in Utrecht en de Euromast in Rotterdam. Ook de linkse media doen mee. Toen 40 baby’s in Kfar Aza werden vermoord, in brand gestoken en onthoofd schreeuwden deze media het hardst dat nader onderzoek nodig was en dat het uitmaakte of de baby’s waren omgekomen of onthoofd, etc. Toen er een bericht kwam dat Israël een ziekenhuis zou hebben gebombardeerd werd dat overal zonder dezelfde nuancering overgenomen. Tot op dit moment heeft bijvoorbeeld het NRC het bericht hierover niet weggehaald. Ze hebben het alleen van commentaar voorzien. Terwijl ze dat bij andere berichten wel doen. Ook zijn er ‘Queers For Palestine’ en spreken allerlei LHBTI-organisaties zich voor de zaak uit. Het bizarre hiervan lijken ze niet te zien. Als deze mensen immers ook maar in Gaza een stap buiten de deur zouden zetten, zouden ze hun leven niet veilig zijn. Er is in het hele Midden-Oosten maar een plek veilig voor hen en dat is nota bene Israël!
Toch is het niet zo gek als het klinkt. De moderne linkse progressieveling staan immers voor vrije seks tot in het extreme (doe wat je lekker vindt en laat je niet tegenhouden), LHBTI in al zijn gedaantes (niets is gek genoeg) en meer ruimte voor abortussen, net als euthanasie. Ook wil men zichzelf verlossen van het klimaatprobleem met een quasi religieus, maar ook hypocriet fanatisme. Het lijkt allemaal heel vooruitstrevend, maar op de keper beschouwd is het antichristelijk en uiteindelijk zelfs demonisch. Dat zal ik uitleggen. Vrije seks buiten de veiligheid van een monogame relatie in huwelijk en gezin, is niet volgens Gods plan. Genesis 2 zegt al dat het Gods plan is dat de man zijn vader en moeder verlaat en dat deze met een vrouw één vlees wordt. Sinds de jaren ’60 is dat overboord gezet, want de christelijke banden kwelden zo. Nu is seks verworden tot een fysieke daad die genot brengt en verder niets. Mensen gaan eerder met elkaar naar bed, dan dat ze een goed gesprek met elkaar voeren. Porno inclusief de bijbehorende verslaving, is overal en gebroken gezinnen zijn eerder regel dan uitzondering. Dat is het gevolg van het loslaten en omdraaien van Gods ordening. De LHBTI-beweging en genderwaanzin zijn evenzo omdraaiing van hoe God het bedoeld heeft. Uiteraard zijn er altijd mensen geweest met homoseksuele gevoelens en worstelingen met hun identiteit, maar tegenwoordig zijn we doorgeslagen in extremisme. Dat is verval van de goddeloze mens en maatschappij. Romeinen 1 leert dat al. Het zijn de gevolgen van de zonden en dat zie je in hoe wij daar tegenwoordig mee omgaan en naar kijken. En de uitbreiding en vrijheid die men wil geven in het euthanasie- en abortusdebat is een devaluatie van de waarde van het leven, dat heilig is en door God gegeven. Het is bizar hoe weinig het ongeboren leven en het leven van de lijdenden waard is vandaag de dag. Alles moet geofferd worden aan de persoonlijke vrijheid en het ongebreideld moeten kunnen leven zoals jij dat wilt. De mens wil enkel zichzelf tot god zijn. Het klimaatprobleem tenslotte is reëel, maar jezelf willen verlossen als mensheid is onzinnig en onbijbels. Wij moeten immers verlost worden, wij kunnen dat zelf niet. Als wij op onszelf vertrouwen zullen we altijd bedrogen uitkomen. Alleen wedergeboorte kan een mensenhart echt veranderen. In de progressieve klimaatbeweging wil men zelf god zijn en meent men het zelf te kunnen. God wordt ontkend en de kracht van het evangelie afgeserveerd.
Dit alles is uiteindelijk een uiting van een demonische en antichristelijke geest. Het zet God aan de kant, het ontkent de kracht van het evangelie, draait de natuurlijke (schepping)orde van de dingen om en wil zelf god zijn. Het laat zich niets gezeggen door geboden en richtlijnen van de Bijbel en ontspoort in losbandigheid en verlaging tot een dierlijker niveau van leven. Precies datgene dat de duivel ook wil en probeert te bewerken in mensen. Is het dan gek dat Jodenhaat, een ander element van de demonische wereld, hier ook vrij spel krijgt? Jezus zelf zegt het immers al: zij die in het licht zijn willen meer licht en zullen in het licht komen (Joh. 3), maar de duisternis is besmettelijk (Rom. 1). Het een leidt tot het andere en de mensen in het duister zullen het licht (steeds meer gaan) mijden.
De pro-Palestina moslims De islam is een verdraaiing van het christendom. De kern van deze verdraaiing is de ontkenning van Jezus' goddelijkheid en daarmee de verlossing en het evangelie als geheel. Jezus was een profeet, maar niet God en Hij is ook niet aan het kruis gestorven. Dit is antichristelijke demonie, leert de Bijbel. Johannes zei het in 1 Johannes 4: ‘Hieraan leert u de Geest van God kennen: elke geest die belijdt dat Jezus Christus in het vlees is gekomen is uit God; en elke geest die niet belijdt dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is niet uit God; maar is de geest van de antichrist…’ Dit is exact wat de islam ontkent: zij ontkent dat Jezus de Christus is, dat Hij zijn goddelijke heerlijkheid heeft afgelegd en is afgedaald om mens te zijn in het vlees, om voor onze zonden te sterven en ons te verlossen. De islam ontkent zijn opstanding en zijn heerschappij. En dat is dus de antichristelijke geest, waarachter de duivel zelf schuil gaat. Ook hierbij moet het ons daarom niet verbazen dat de Jodenhaat voorkomt, want ook hier komt het ene demonische overeen met de ander.
Maar zullen sommigen zeggen, deze mensen zijn niet tegen de Joden, maar voor de Palestijnen. Dat is echter totale onzin. Toen bijvoorbeeld Palestijnen in de oorlog in Syrië omkwamen bij de honderden en duizenden, ging niemand de straat op. Toen stonden er geen LHBTI-ers op. Ook niet toen Jordanië en Egypte in de vorige eeuw massaal broedermoord pleegde op de Palestijnen. Maar nu het de Joden zijn, zien we de demonstraties in de straten van Europese hoofdsteden, compleet met vlaggen van Hamas en de Taliban (die niets met het conflict te maken hebben). Dit is geen pro-Palestijnse beweging, maar een anti-Joodse en daarmee het product van het kwaad.
Taal als kanarie in de kolenmijn
20 juli 2023
"Als denken de taal kan bederven, kan taal ook het denken bederven." - George Orwell, 1984
Taal leeft Taal is een levend iets. Het groeit en ontwikkelt altijd. Het is niet statisch. In een samenleving veranderen met de tijd woorden, verdwijnen andere woorden en uitdrukkingen en komen er nieuwe bij. Daar is niets mis mee. Het is natuurlijk. Problematisch wordt dit als het door bepaalde groepen wordt opgedrongen of zelfs van overheidswege wordt gesanctioneerd. Op het moment dat ik niet meer vrij ben om mijn taal - als expressie van wie ik ben en wat ik vind en denk - te spreken zoals ik dat wil, hebben we een eerste stap gezet op weg naar een dictatuur. Het bovenstaande citaat van Orwell uit zijn beroemde boek gaat daarover.
En dat maakt deze uitspraak vandaag de dag meteen uiterst relevant. In steeds toenemendere mate wordt ook in Nederland immers de vrijheid van jezelf uiten beperkt. Gebruik de verkeerde terminologie en je word verketterd en gecanceld. Ja, één verkeerd woord en je bent niet zeker meer van je baan, je status, je vrienden en noem het maar op. Je kunt zelfs bedreigingen verwachten. ‘Blank’ mag bijvoorbeeld niet meer. Die mensen zijn ‘wit’. Gebruik je wel het woord blank dan maakt je meteen verdacht als potentiële racist. En waar ik nog opgegroeid ben met dat je donkere mensen niet 'zwart' mag noemen (want dat is denigrerend), is het nu denigrerend om dat niet te doen. Toch moest ik vroeger zeggen: bruin of gekleurd. Dat heb ik als kind geleerd. Maar nu is het dus andersom. Ook man en vrouw mogen niet meer neutraal gebruikt worden op de daarvoor bestemde biologische wijze. Als iemand 'pronouns' kiest (voornaamwoorden waarmee iemand aangesproken wenst te worden), wordt van ons verwacht dat wij ons daaraan conformeren. Ook al is het iets taalkundig bizars als één persoon aanspreken als ‘hen’ of ‘zij’ (meervoud). Het is zelfs een zogenaamde micro-agressie (onder woke-mensen gedefinieerd als: microagressie bestaat uit kleine, subtiele vormen van pestgedrag en discriminatie die gemakkelijk worden weggewuifd) om je niet te conformeren hieraan. Totaal bizar, als je het mij vraagt.
Newspeak Er is een term voor deze gekte: newspeak. Deze term is - niet toevallig - ook afkomstig uit '1984'. Het wordt gedefinieerd als: newspeak is een taal die wordt gecreëerd en gecontroleerd door overheden, als een instrument om de vrijheid van gedachten en concepten die een bedreiging voor het regime vormen (zoals vrijheid, zelfexpressie, individualiteit en vrede) te beperken. Elke vorm van denken die zou kunnen afwijken van de voorgeschreven opvattingen van de heersende, dominante groep wordt beschouwd als thoughtcrime (gedachtemisdaad). Kenmerkend is met name het beperken van de woordenschat en daarmee het instrumentarium van het individu zelf de eigen gedachten te vormen en ook standpunten te bepalen. Landen als Noord-Korea hebben dit tot een kunst verheven en ook in de grote communistische dictaturen van de tweede helft van de twintigste eeuw was het gebruikelijk om de taal aan te passen aan de politieke ideologie. Maar vlak ook de nazi’s in de Tweede Wereldoorlog niet uit. Ook zij wisten hier wel wanten mee in hun propaganda.
In onze tijd zien we deze vorm van taalbeïnvloeding ook weer terugkomen. Zelfs in het vrije westen. Het neemt daarbij steeds groteskere vormen aan. Er zijn al landen in het westen waar je in potentie onder het strafrecht zou kunnen vallen als je niet mee wilt doen aan taal van de gender-extremisten (zie bijvoorbeeld: Canada's gender identity Bill C16 explained). In Nederland is het (nog) niet zover, maar dat betekent niet dat we er nooit zullen komen.
En wij christenen? Wat heeft dit met ons als christenen te maken? Nou, de activistische woke-groepen in onze samenleving die deze nieuwe taal en de achterliggende ideologische agenda verkondigen, zijn in principe klein. Ze vertegenwoordigen zeker niet de meerderheid van de Nederlandse bevolking. Toch zijn ze ontzettend invloedrijk. Dat blijkt in beleid, in de invloed op media, cultuur en de politiek. Onevenredig sterk bepalen ze immers hoe en wat we onze kinderen leren, wat media ons voorschotelen, hoe de culturele sector zou moeten functioneren en dergelijke. En in de newspeak van onze tijd, zie je dit.
Als deze groepen deze onevenredig grote invloed doorzetten, dan gaat dit effect hebben. Newspeak is niet voor niets een zo groot onderdeel van de praktijken van totalitaire dictaturen van welke ideologische achtergrond dan ook. Het werkt! En waar het werkt daar maakt het veel kapot. Want veel van waar deze nieuwe bewegingen voor staat is anti-bijbels en anti-christelijk. Ja, het is zelfs in bepaalde opzichten satanisch te noemen.
Newspeak is daarom voor nu de kanarie in de kolenmijn. Het is een signaal dat aangeeft: pas op, dit gaat niet goed. Laat het geen effect hebben op onze kinderen in onze scholen. Laat het niet binnendringen in de kerken (zoals helaas met zoveel uit de goddeloze maatschappijen afkomstig in het verleden wel is gebeurd). Dit alles is schadelijker en gevaarlijker dan velen in ons land beseffen.
In andere westerse landen gaan de ogen hiervoor langzamerhand open. In Engeland, Amerika, maar ook bijvoorbeeld in Scandinavische landen, keert men langzaamaan terug op de woke-schreden. Helaas in Nederland hoor je er niet of nauwelijks over. Wanneer je er wel iets over hoort, dan komt het vaak uit hoeken die door de gemiddelde Nederlander niet serieus (meer) worden genomen. Dan is het effect dus ook nihil. Laten wij ons als christenen daarom beheerst en liefdevol uitspreken, vanuit Gods Woord in Waarheid en laten we onze vrijheden als gelovigen daarbij bewaken. Zo mogen wij een ander geluid laten horen en laten zien: er is een alternatief. Gods Woord en de eeuwige waarheden daarin geven leven, vrijheid en hoop!
Jeugd, singles, iedereen mist wat in de kerk.
23 mei 2023
Op de site van het Nederlands Dagblad lees ik op 15 mei over een open brandbrief die Beam (de jongerenorganisatie van de EO) online heeft gezet. Zij vragen meer aandacht voor jongeren en hun leefwereld in de kerk. De dag erna lees ik in dezelfde krant een artikel over kerk en single zijn, waarin opnieuw naar voren komt dat kerken daar eveneens te weinig oog voor hebben.
Het doet me wat om dit te lezen. Enerzijds omdat ik het begrijp dat bepaalde groepen oproepen oog voor hen te hebben. Daar moeten kerken en geloofsgemeenschappen in dit land voor open staan en dat doen we soms te weinig. Daar mogen we best over nadenken en kritisch op reflecteren. De Kerk is immers niet alleen van ouderen, jongeren, gehuwden, gezinnen, alleengaanden, of wat dan ook. Wij zijn het gezin van God en het Lichaam van Christus waarin al Gods kinderen een plek mogen hebben en mogen samenkomen. Met elkaar rekening houden in het werk dat gedaan wordt, in de diensten, enz. is een uiting van de liefde van Christus.
Waar ik wel moeite mee heb is de redenatie die ik in beide stukken terugvind. Het is namelijk wel heel erg veel dit argument: ik heb dit of dit nodig en de kerk biedt mij dat niet. Bied het mij! Persoonlijk vind ik dat van weinig geestelijkheid getuigen, maar des te meer van de tijdgeest. Alles draait vandaag de dag immers om ons en om de vraag: wat jij eraan hebt? We zijn kritische consumenten en we gaan pas ergens heen, we sluiten ons pas ergens bij aan, als we er iets kunnen (uit)halen. Maar wie vraagt zich nog af: wat wil God van mij? En hoe kan ik dat het beste invullen? Waar kan ik bijvoorbeeld het beste dienen met mijn gaven en talenten? Typisch deze tijd om vanuit jezelf te redeneren. Ter illustratie een uitspraak van een van de geïnterviewde personen. Zij gaat helemaal niet meer naar de kerk. Waarom? Ik citeer: ‘Ik vind dat de kerk voor mij niet echt iets toevoegt.’
Mis ik zelf wel eens wat in de kerk? Ja. Als ik even nadenk kan ik zo een aantal zaken opnoemen die ik graag in de kerk zou willen zien. Maar is dat voor mij een reden om een andere kerk op te zoeken of helemaal niet meer te gaan? Nee. De overweging om naar een andere gemeente te gaan zou voor mij enkel moeten zijn: wordt Gods Woord nog naar recht en waarheid verkondigd? Met name als het aankomt op Jezus en het plan van God door Hem? En wordt dat ook (uit)geleefd, zodat ik daarin kan dienen?
Jammer dat ik dat nou net nergens teruglees.
Prager president pleit voor positieve waarde porno
30 maart 2023
Dennis Prager, leider van het conservatie Prager U, een online instituut dat conservatieve waarden uitdraagt door toespraken en lezingen van bekende denkers online te zetten, heeft gezegd dat we porno niet altijd negatief moeten beoordelen. Het zou een waarde kunnen hebben in een huwelijk in de gezonde geleiding van de seksuele behoefte van de man.
Tijdens een podcast legde Prager uit dat in een huwelijk het kan voorkomen dat de man meer wil dan zijn vrouw kan bieden op seksueel gebeid. Als dan voorkomen wordt dat de man vreemdgaat doordat hij porno kijkt, dan is dat niet iets slechts. Dan is porno een betere en gezonde uitlaatklep voor zijn seksuele driften. Mits, zei hij erbij, het niet ten koste gaat van het seksleven van het echtelijk paar.
Deze redenering hoor je vaker. Zij zegt: porno is gezond, want… het is een uitlaatklep voor gevoelens die er toch zijn. Want… het is een onderdeel van normale seksuele ontwikkeling voor jongeren. Want… het kan je helpen om je eigen seksualiteit en voorkeuren te ontdekken en te verkennen. Ik heb het recent allemaal wel ergens gelezen of gezien. Ook van en door christenen. Het is opnieuw een manier waarop we zien hoe een goddeloze samenleving goedkeurt en normaliseert wat niet normaal is. Porno is niet gezond, het hoort niet in een huwelijk, het is geen onderdeel van de seksuele opvoeding van jongeren of wat dan ook. Het is ontucht en hoererij en gaat vaak gepaard met uitbuiting, afpersing, chantage, mensenhandel en wat nog meer zij. Het past niet binnen Gods plan met seksualiteit.
Laten we de redenering van meneer Prager eens wat nader bekijken. Hij zegt feitelijk dat de mannelijke seksuele drift zo groot is dat dit op een gezonde manier een uitlaatklep moet kunnen krijgen in porno. Het is anders een te grote last en gevaar. Deze gedachte gaat uit van de goddeloze veronderstelling dat we onze driften moeten kunnen uiten, dat we mogen en moeten doen wat we willen en wat ons hart ons ingeeft. En dan is het op deze wijze uiten beter dan het alternatief. Gods Woord echter roept ons op om onszelf te beheersen. Dat is een vrucht van de Geest en de liefde van God in ons (Galaten 5: 22). Wij zijn geen beesten die achter onze driften aan moeten lopen, wij zijn mensen geschapen in Gods beeld en als christenen opnieuw geboren. Een kenmerk van de mens, zeker de geestelijke mens, is discipline, toewijding en zelfbeheersing. Alsof het volgen van je driften en begeerten iets goeds is! Daarnaast doet het de suggestie dat de man het ook allemaal niet kan helpen dat de vrouw niet wil wat hij wil. Het legt met andere woorden de verantwoordelijkheid voor zonde bij de ander. De man moet wel porno kijken, want de vrouw voorziet niet in het huwelijk. En ook dat is iets dat bij onze wereld hoort: wij mensen wijzen naar een ander. Het is niet onze schuld dat, maar… Adam en Eva deden dat al toen zij met hun schuld en zonde werden geconfronteerd (Gen. 3). Tot slot wordt de stelling geponeerd dat porno geen kwaad kan zolang het niet ten koste gaat van het seksleven binnen het huwelijk. Dit lijkt mij een onmogelijkheid. Seks is nooit los en zonder consequenties verkrijgbaar, dat is waarom God het geeft binnen de veilige grenzen van het huwelijk. Als je porno kijkt heeft dat invloed op je. Het heeft invloed op je seksualiteit, in waar je al dan niet opgewonden van raakt, het heeft invloed op je beeld van seks, op je beeld van vrouwen, het schept onrealistische verwachtingen, het verwart platte lust met liefde bedrijven, het is verslavend (wat niet zelden van kwaad tot erger gaat) en ga zo maar door. Porno is nooit neutraal.
Vrije seks en porno is een probleem en hoe we ook praten en onszelf voor de gek houden, wat krom is is nooit recht te breien.
Soms zie je iets voorbij komen in je tijdlijn op youTube waar je even stil van wordt. Iemand die zo erudiet en mooi geformuleerd (het blijven Britten) kan weergeven hoe de dingen vandaag de dag zijn in Christus' Kerk. Het is in het Engels, maar daarom niet minder waardevol.
Niet wakker, niet woke, maar ontwaakt!
1 februari 2023
‘Daarom zegt Hij: ‘Ontwaak, u die slaapt, en sta op uit de doden, en Christus zal over u lichten.’ Efeze 5: 14
Vandaag kennen we mensen die zichzelf zogenaamd ‘woke’ noemen. Dit zijn linkse extremisten die vanuit het aloude marxistische denken de wereld zien als een strijd van onderdrukten tegen onderdrukkers. Vroeger was dat de strijd van arbeider en de kapitalist, maar die tegenstelling bestaat voor hen anno 2023 niet meer, nu gaat het om blank die zwart onderdrukt, homoseksuelen en transmensen die door de heteroseksuelen worden onderdrukt en natuurlijk over de aller- allerergste groep van onderdrukkers van allemaal: boze, blanke mannen van een zekere leeftijd die alle macht hebben en die vrouwen, minderheden en mensen van kleur benadelen en discrimineren. Daarnaast kennen we mensen die zichzelf ‘wakker’ noemen. Deze moet men niet verwarren met de hiervoor beschreven ‘wokies’. Integendeel. Ik weet het is verwarrend, maar laat me het uitleggen. Wakkere personen zijn mensen die ervan overtuigd zijn dat zij de dingen zien voor hoe ze echt zijn. Ze geloven vaak dat de wereld geregeerd wordt door een kleine groep mensen (die ze bijvoorbeeld de illuminatie noemen). Deze groep van machtigen trekt achter de schermen aan de touwtjes en manipuleert landen, volken en overheden om te doen wat zij willen. Veel van de wakkeren geloven dat deze lieden door satan worden geïnspireerd. Deze elite heeft tot doel om de wereldbevolking drastisch te laten krimpen en de mensen die nog over zijn te controleren en overheersen voor hun eigen gewin. De mensen die dit niet zien zijn ‘sheeples’ (schapen van mensen die blind en dommig hun ‘overlords’ volgen). Zij gaan ‘slapende’, met de ogen dicht richting hun einde. Maar goed, misschien bent u iets minder up to date wat betreft uw termen en dacht u bij het lezen van bovenstaande vers niet aan woke of wakker, maar aan het oude lijflied van socialisten en communisten, de zogenaamde Internationale. Immers wat is de beginregel van dit lied dat ieder jaar op 1 mei, de Dag van de arbeid, traditioneel gezongen wordt? ‘Ontwaak verworpenen der aarde’. Ook hier zie je dus weer de link met slapen en niet wakker zijn, omdat je de dingen niet goed doorgrondt en ziet voor wat ze zijn. Zij die onderdrukt worden (‘slaaf geboor’nen’, zegt de tekst van dit lied in een van de coupletten) moeten opstaan om te strijden tegen de kapitalisten, tegen degenen die over hun ruggen rijk worden en hen uitbuiten. Word wakker, ontwaak!
En dan lezen wij in Efeze 5 ook over ‘ontwaak, u die slaapt’. Het zou niet gek zijn als je als modern mens dan in eerste instantie in deze richting denkt. Toch is dat niet wat hier wordt bedoeld. Het gaat niet om superoplettende mensen die werkelijk inzicht hebben in wat er om hen heen gebeurt, het gaat niet om sociale strijd en ongelijkheid, het gaat om verlossing, redding en genade. De tekst zelf laat dat ook al zien. Ontwaak, staat daar, gevolgd door: ‘…sta op uit de doden en Christus over u zal lichten.’ Als je niet gelooft en Jezus niet kent, slaap je. Je verlossing kan je niet schelen, want daar ben je simpelweg niet mee bezig. Je bent een slaaf gebonden aan zonde en kwaad en leeft als zondaar. Feitelijk ben je geestelijke dood. Maar als God je vindt en Jezus je redt, dan word je wakker uit deze schemertoestand van zinloosheid en sta je op uit je ‘slaap’, ontwaakt en klaarwakker. Christus’ licht wordt over je ontstoken en alles wordt anders. Je bent niet langer in het duister!
En wij als christenen zouden dat dan ook in alles moeten uitdragen als naar deze zin wakker geworden mensen. We hoeven ons niet bezig te houden met ‘woke’ zijn, niet met socialisme of met ‘wakkere’ lieden worden. Dat is niet van ons en hoeft door ons ook niet uitgedragen of verdedigd te worden. Dat kunnen deze mensen zelf wel. Waar wij ons voor in mogen zetten is dat anderen Christus mogen leren kennen, net als wij. Wij mogen ervoor gaan dat anderen uit hun geestelijke dode toestand zullen ontwaken tot het eeuwige licht. Dat is veel mooier en veel rijker dan woke, wakker of socialisme. Geen politiek, geen ideologie, geen overtuiging haalt het bij Gods genade! Daarom, als ze mij vragen of ik ‘wakker’ ben, of ze vragen me hoe ‘woke’ ik me voel en of ik een sociaal hart heb vol solidariteit, dan wijs ik naar Jezus. Ik ben niet wakker, noch woke, ik ben ontwaakt. Dat is veel meer en veel mooier. Prijs onze Verlosser!
Dit was de opening die ik schreef voor ons gemeentelijke maandblad van februari 2023
Satanische tijden
11 mei 2022
Ik schrijf en spreek de laatste tijd wel vaker over hoe het mij opvalt dat onze tijden en met name ons deel van de wereld, meer en meer demonische trekjes krijgt. Een van de meest opvallende inzichten op dit vlak kreeg ik toen ik mij voorbereidde op de studiedag voor Het Zoeklicht van 21 mei (waar je trouwens nog naar toe kan, zaterdag 21 mei 9:30-12:30 uur Postweg 18 te Doorn). Ik kwam namelijk achter het zogenaamde ‘thelema’ van het satanisme. Een soort van ‘gulden regel’ van deze duistere organisatie. Waar wij van onze Heer Jezus leren dat de hele wet van God kan worden samengevat met de woorden ‘heb de Heer, je God, lief met heel je hart, heel je ziel en heel je verstand én de naaste als jezelf’ zegt het satanisme ‘doe wat je wilt’ (of in het Engels do as thou willst). Dat is het 'thelema'. Het was voor mij een hele openbaring om dit te ontdekken, want in mijn ogen is dit in vier woorden wat onze tijdsgeest zegt en behelst: doe wat je wilt. Wees maar wie je bent en wilt zijn, leef je leven zoals jij dat voor je ziet. Laat je niets gelegen aan God, een heilig boek, mensen die het beter lijken te weten, een samenleving die bepaalde visies heeft… Jij hebt maar één leven, leef het ten volle. Alleen jij bent verantwoordelijk, alleen jij bent vrij om te beschikken over je eigen bestaan en de invulling van je leven zoals jij dat goed vindt. Dit is ten diepste wat we ontwaren achter het zogenaamde diversiteitsdenken, dit is wat we ten diepste terugzien in ethische discussies bij voorstanders van zaken als het vrijwillige levenseinde en abortus. Dit is de liberale mindset van onze maatschappij.
En ten diepste is het dus satanisme.
Denk je dat eens in, sta daar eens bij stil. De gulden regel van het satanisme is wat wij als westerse samenlevingen omarmen, propaganderen en uitdragen. Ik word er oprecht verdrietig van. En ik besef me tegelijkertijd hoe profetisch de tijden zijn waarin we leven. Het is Gods Woord immers die ons al waarschuwt voor de verschrikkelijke laatste dagen waarin de mens openlijk het demonische en duivelse zal achternalopen en aanbidden. De antichristelijke geest wordt het wel genoemd. Ik zou zeggen: kijk om je heen en zie de werkelijkheid waarin wij leven.
Zie hier wat ik bedoel...
Toch is het niet alleen maar donker en duister voor ons als kinderen van God, want het is ook mijn overtuiging dat er behoefte is aan een andere weg. Een weg die naar God wijst en naar de liefde voor elkaar. Die rekening houdt met de ander en die verlossing predikt op het bloed van Jezus in waarheid en gerechtigheid. Een waarheid die mensenharten en levens kan veranderen. En hoe donkerder de omgeving, hoe feller dit licht kan schijnen. Maar dat begint wel met bewustwording en daar met volle overtuiging voor gaan. Niet langer ons laten afleiden door allerlei navelstaarderij in eigen gelederen, niet langer het geloof ‘erbij doen’ naast al het andere dat ook leuk en interessant is, maar radicaal gaan voor de Heer in overgave. Erop uitgaan en onze kruiken klaarzetten, zodat de Heer ze kan vullen (2 Koningen 4). Opdat ieder het hoort dat we niet voor onszelf hoeven te leven, maar voor God. Dat dit in Jezus mogelijk is en dat dit het beste leven is dat je ooit kunt hebben. Een leven met geloof, hoop en liefde uit genade.
Bijbelgetrouwe christenen, in de hoek ermee!
17 februari 2022 Onbegrepen en tot karikatuur gemaakt. Dat is het gevoel dat ik de laatste tijd krijg als Bijbelgetrouw christen. Dit komt vooral door recente ontwikkelingen in de Tweede Kamer. Zo is er daar in korte tijd gesproken over het afschaffen van de bedenktijd bij abortus, het verstrekken van de abortuspil via de huisarts en nu is er een initiatiefwet ingediend die ‘homegenezing’ moet verbieden. Vooral dit laatste is specifiek gericht tegen ‘ons soort mensen’, tegen de conservatieve, orthodoxe, evangelische christenen die de Bijbel voorop hebben staan. Er zijn volgens de indieners wel vijftien organisaties die zich ermee bezighouden en er zijn tientallen mensen die hebben aangegeven dat ze bij hen zijn geweest en er last van hebben ondervonden. Dit is echter maar het topje van de ijsberg, aldus belangenorganisaties voor de LHBTI-zaak. De andere kant - die van de organisaties die het aangaat - krijgt geen stem in de publieke ruimte.
Laat ik voorop stellen dat ook ik een voorstander ben van wetgeving die misbruik, dwang en manipulatie voorkomt en verbiedt. Daar kan niemand op tegen zijn. Maar waarom zo specifiek tegen christenen en christelijke organisaties tekeergaan? Is de islam bijvoorbeeld zoveel positiever over homoseksualiteit? Ik ken geen christenen die LHBTI-ers mishandelen, uitschelden op straat of van een gebouw willen gooien bijvoorbeeld. Toch zijn wij vooral de reden voor deze wetgeving als ik de media moet geloven. En waarom daarbij spreken over ‘homegenezing’? Ik denk niet dat er veel organisaties, kerken of christenen zijn die zullen beweren dat zij homoseksuele mensen willen of kunnen genezen. Door de kracht van God en door onderlinge gesprekken willen deze organisaties mensen begeleiden om hun weg te vinden als christenen, dat is de opzet. Zie bijvoorbeeld het interview met Phillip Nunn in Uitgelicht op Family 7 van 15 februari, waarin hij dit ook zo uitlegt.
Daarbij heeft soortgelijke wetgeving in het buitenland al duidelijk gemaakt dat een wet als dit niet alleen betrekking heeft op therapieën gericht op ‘genezing’, maar ook op pastorale gesprekken en Bijbelse verkondiging rondom seksuele ethiek. De teksten van deze wetten zijn zo opgesteld dat ook deze verdacht zijn en tot problemen kunnen leiden voor gelovigen, kerken, pastoraal werkers en voorgangers. Dat raakt de vrijheid van godsdienst. Bovendien voedt dit alles het toch al aanwezige wantrouwen onder Bijbelgetrouwe christenen en dat was al niet al te best. Het vertrouwen in autoriteiten van vele evangelische christenen heeft in Corona-tijd echt een enorme deuk opgelopen, zo merk ik als voorganger. Door wetten als deze wordt het gevoel versterkt dat we er niet mogen zijn. Dat we niet worden geaccepteerd. Ja, zolang we ons aanpassen, zolang we onze mond houden, zolang we ons niet laten horen. Dan mogen we zijn wie ze zijn, maar anders niet. Hoezo tolerantie?
Nee, Bijbelgetrouwe christenen moeten hun mond houden en in de hoek gaan staan. Dat is hoe ik het ervaar. Maar als onze samenleving ons zo in de hoek wegzet, zullen steeds meer van ons zich ook steeds verder van de samenleving afkeren. En wat blijft er dan over van samenleven, verbinden en inclusiviteit? Niet veel als je het mij vraagt. We spreken immers op z’n minst over meerdere tienduizenden broeders en zusters. Natuurlijk moet je dit geestelijk duiden. Het is geestelijke strijd en in mijn ogen een teken van de tijd. Daarbij moeten we zeker niet vergeten dat de natuurlijke toestand van de Kerk die van een lijdende Kerk in de voetsporen van haar Heer is. Waarom zou het voor ons anders zijn dan voor veel van onze broeders en zusters? Maar ja, tegelijkertijd doet het pijn om zo weggezet te worden als groep. Want ik ben ook Nederlander, net als al mijn broeders en zusters. Het is jammer dat we zo worden uitgespeeld en uitgeruild of moet ik zeggen weggegooid?
De Messias wordt verwacht. Gedachten over natuurlijke godskennis.
28 juli 2021
Een van de meest intrigerende termen in de theologie is natuurlijke godskennis. Hiermee bedoelen theologen dat er in mensen van nature een weten van het goddelijke zit. Welk mens op aarde je ook vraagt, we voelen allemaal aan dat er meer moet zijn en veruit de meeste mensen geloven daarbij ook in een god of in een verzameling goden. Volgens de laatste onderzoeken is 84% van de wereldbevolking aangesloten bij een religie, van de andere 16% is slechts een klein deel atheïst. De meesten geloven 'ongeorganiseerd' en 'onafhankelijk.' Het weet hebben van het hogere zit als het ware in ons ingebakken, hoe we dat ook invullen.
De Bijbel geeft ons ook aanwijzingen hiervoor. In Rom. 1: 19 & 20 bijvoorbeeld staat: ‘Want wat een mens over God kan weten is hun bekend omdat God het aan hen kenbaar heeft gemaakt. Zijn onzichtbare eigenschappen zijn vanaf de schepping van de wereld zichtbaar in zijn werken, zijn eeuwige kracht en goddelijkheid zijn voor het verstand waarneembaar.’ Oftewel: God heeft ons zo gemaakt dat we zijn bestaan (zijn onzichtbare eigenschappen) vanaf de schepping van de wereld kunnen waarnemen. We kunnen met ons zintuigen en met ons verstand afleiden dat er een God moet zijn, omdat dit besef in ons zit. Dit is de kern van natuurlijke godskennis.
Nou zijn er soms van die momenten dat de waarheid van deze opvatting bij je binnenkomt. Dit had ik toen ik mij voor mijn vrijwilligerswerk voor Stichting Promise boog over een artikel van mijn voorganger aldaar, broeder Gerard Feller, die schreef over de verwachting van een Messias in andere godsdiensten (zie artikel onder deze link op stichtingpromise.com). Het is heel opvallend dat veel van deze andere godsdiensten ook een Messiaans figuur verwachten. Sterker nog, de meeste grote godsdiensten verwachten hem voorafgaand aan het einde der tijden als het slecht met de wereld gaat. Dit geldt voor de islam en het Jodendom als de monotheïstische godsdiensten die veel delen met het christendom en de Bijbel, maar het geldt ook voor andere religies. Religies die geen gemeenschappelijke wortels hebben met ons verhaal in de geschiedenis of geografie.
In het hindoeïsme bijvoorbeeld wordt een avatar van Krishna verwacht op een moment dat de wereld in grote duisternis verkeerd. Ook Kalki, de laatste avatar van het goddelijke, komt nog voor het einde. Hij zal uit het westen komen en rijdt op een wit paard (vergelijk Openbaring 19: 11-16!). Het hindoeïsme is veel ouder dan onze eigen godsdienst en zij komt uit een deel van de wereld dat geen contact had met de wereld van het Midden-Oosten of het christendom. Toch is hier de verwachting sterk en heeft die verwachting zelfs overeenkomsten met de Bijbel. Ook het boeddhisme kent de verwachting van een Messiaanse figuur. Hij heet hier Maitreya en zal aan het einde van de tijden komen. Hij is de laatste en meest verlichte Boeddha en zal duizenden discipelen hebben, waar de oorspronkelijke ‘slechts’ honderden had, zoals de Boeddha Gautama al profeteerde. Dat is opvallend want deze godsdienst is eveneens veel ouder dan het christendom. De Boeddha Gautama deed bijvoorbeeld de bovenstaande uitspraak over het aantal leerlingen 500 jaar voor de geboorte van onze Heer. En op dezelfde manier kent ook de islam een verwachting van een messiaanse figuur, maar denk daarnaast aan Balder de verlosser van de Vikingen, de pahana als de ‘messias’ van de Hopi, etc., etc.
Ik denk dat dit geen toeval is. Ik geloof dat God ons zo gemaakt heeft dat we van nature van hem weten, dat we om ons heen kijkend en ons leven levend kunnen concluderen dat God er is, maar ook dat we weten dat we een verlosser nodig hebben. Gods plan zit op deze manier in ons allemaal ingebakken. Het mooie is dat dit ons daarin een ingang geeft om als getuigen van onze Heer zijn evangelie te verkondigen, zoals hij ons opgedragen heeft. Mensen verwachten de Verlosser en wij mogen hen daarvan gaan vertellen. Hoe geweldig!
Corona, discussies en maatregelen - een paar cijfers.
19 januari 2021
Er wordt in de samenleving, maar ook zeker op het christelijke erf veel gediscussieerd over Corona, de maatregelen die getroffen worden en de positie van de overheid. Alles komt voorbij, van de meest wilde complottheorieën, tot diepe Bijbelse profetieën en vervullingen die men ziet en alles ertussen in. Sommigen hebben daarbij vertrouwen in de overheid, anderen niet. Sommigen zien de maatregelen en het vaccin als een teken van de eindtijd en de spoedige komst van Christus, anderen niet. Wat daarvan waar is en niet, is nu niet belangrijk. Ik hoor en zie zoveel voorbij komen dat ik soms het gevoel heb dat ik het overzicht aan het verliezen ben. Daarbij geloof ik diep van binnen dat ik toch niet in staat ben om mensen te bereiken die zich in een van de meningen en opvattingen hebben verschanst. In onze tijd leven we in onze bubbels en daar komen niet uit. Het zij zo. Wat mij betreft vindt iedereen wat die vindt en zal de tijd uitwijzen wie gelijk had.
Wat ik in dit stuk wil doen is een andere richting opgaan, ik wil simpelweg een paar cijfers met jullie delen. Corona is een nieuw virus. Dat betekent dat in principe niemand er immuun voor is. Iedereen kan besmet worden. In Nederland is op dit moment bijna een miljoen mensen besmet of besmet geweest met dit virus. Dat is 5,9% van de bevolking. Ruim 94% van ons heeft dit virus dus nog nooit gehad. Van het virus kun je ziek worden, maar dat hoeft niet. Sommigen zijn a-symptomatisch zoals dat wordt genoemd: die hebben wel het virus, maar hebben geen klachten. Anderen worden ernstig ziek. Het overgrote deel echter wordt grieperig of verkouden. Als je Corona krijgt is er in Nederland een kans van ongeveer 4,5% dat je in het ziekenhuis komt. Hierbij geldt dat hoe ouder en zwakker men is, hoe groter die kans wordt. Ben je jong en gezond, dan is de kans hierop klein. Het sterftecijfer voor Corona ligt wereldwijd op ongeveer 2% en in westerse landen met een goede gezondheidszorg (zoals bij ons) op ongeveer 1,5%. In Nederland is het sterftecijfer op dit moment 1,3% en in de VS bijvoorbeeld 1,6%. Dat lijkt allemaal niet zo geweldig ernstig. Een griep kan dezelfde sterftecijfers hebben bijvoorbeeld. Toch is dit in het geval van Corona niet te vergelijken met een griepvirus. Immers griep is er al zolang er mensen zijn, maar Corona is nieuw. Niemand is immuun zo schreef ik al en dat betekent iets, want alle 17.000.000 inwoners van ons landje kunnen potentieel het virus krijgen. De meesten van die 17.000.000 zullen lichte klachten krijgen als ze ziek worden van Corona en vanzelf weer opknappen. Een klein percentage niet. Kleine percentages op deze aantallen zijn echter verstrekkend. Rekenen we met bovenstaande getallen dan komt dit op het volgende neer: als iedereen in dit land Corona krijgt, zullen er 255.000 mensen aan deze ziekte overlijden. Het betekent verder dat er 765.000 mensen moeten worden opgenomen in het ziekenhuis. In Nederland hebben wij ongeveer een capaciteit van 37.000 bedden in alle ziekenhuizen bij elkaar. Op de IC zijn er 1700 plekken maximaal. Hoe wij 765.000 ernstig zieke mensen moeten gaan opnemen, zie ik niet. Dat lijkt mij onmogelijk. Tel daarbij ruim een kwart miljoen doden op en je hebt een ramp als nooit tevoren. Misschien zul je zeggen: wacht even, die 765.000 mensen worden niet allemaal tegelijkertijd ziek, dus we kunnen spreiden. Bedenk dan dat in februari en maart vorig jaar de R0 in Noord-Brabant (waar het virus ontdekt is) tussen 2 en 3 lag. Toen waren er nog geen maatregelen getroffen. Een R0 van 2 tot 3 betekent dat iedere zieke 2 tot 3 mensen besmet. Dat lijkt niet veel, maar schijn bedreigt. Een voorbeeld: een eerste zieke besmet 2 anderen (R0 is 2), die 2 besmetten 4, die 4 daarna 8, 8 wordt 16, wordt 32, wordt 64, wordt 128, word 256, wordt 512, wordt 1024, etc. etc. Je ziet, het gaat heel hard. Voor je weet is het zorgsysteem totaal overlopen. En als dat gebeurt, betekent dat dat niemand meer zomaar zorg kan krijgen. Niet alleen mensen met Corona, maar ook mensen die een hartaanval krijgen, die behandeld moeten worden voor kanker, mensen die een ongeluk krijgen in het verkeer, mensen met beroertes, mensen met een blindedarmontsteking en ga zo maar door. De beelden van Italië vorig jaar, de beelden van London nu, zullen niets zijn bij wat dan gebeurt.
In heel veel discussies die op dit moment worden gevoerd, zie ik dit echter niet terug. Toch zou dit volgens mij wel steeds voor ogen moeten worden gehouden. Je kunt hier niet overheen stappen alsof het niet bestaat. Kijk, je kunt verschillend denken over maatregelen, over de overheid, over de ernst van het ziektebeeld voor de gemiddelde burger, de vrijheid van godsdienst en kerken en gebedshuizen, over scholen dicht of niet en weet ik het, maar dit zijn harde cijfers. Tenzij je gelooft dat wetenschap liegt, heb je het hiermee te doen.
Alle cijfers hierboven zijn eenvoudig te vinden in een paar simpele klikken en zoekopdrachten online. Ga je gang en kijk het maar na.
De oosprong van Halloween en waarom dat een probleem is.
30 oktober 2020
Coronamaatregelen in de kerk.
12 oktober 2020
In de media gaat het al een aantal dagen over de positie van de kerk in relatie tot de voorschriften en maatregelen rondom Corona vanuit de overheid. Het is een lastige kwestie, want aan de ene kant is er de grondwettelijke godsdienstvrijheid die direct ingrijpen van de overheid onmogelijk maakt en die kerken de ruimte geeft om naar eigen inzicht dingen in te vullen en uit te werken, maar aan de andere kant is er de noodzaak om iets te doen om de steeds maar oplopende besmettingscijfers te beteugelen en sturing, duidelijkheid en al dan niet verplichtingen zijn in de rest van de maatschappij daarbij niet vreemd. Waarom dan niet in de kerken?
Deze discussie wordt over en weer gevoerd, zowel in als buiten de kerk. Het gaat daarbij over van alles, maar volgens mij niet over wat er werkelijk toedoet, namelijk over de kernvraag: wat is het doel en de functie van de Kerk? Daar kun je natuurlijk heel veel over zeggen, maar de centrale functie van de Kerk is naar mijn idee dat we de gemeenschap van geloof in Jezus zijn, die invulling geeft aan de grote opdracht om Christus' naam en boodschap bekend te maken onder de mensen. Het is zoals Jezus zegt in Matteüs 28: 'Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest, en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie heb opgedragen.' Onze gemeentes zijn plekken waar dit vorm en inhoud krijgen. Dat is ten diepste de functie van de Kerk: om een lichaam te zijn onder het hoofd van Jezus, zodat zijn evangelie de wereld in kan gaan en kan werken, ook onder ons.
En als dit de kern is zoals ik betoog, dan zou dat naar mijn idee dus ook centraal moeten staan in de discussie over onze kerken, diensten en Corona. Wij moeten als kerken ons afvragen hoe de keuzes die wij als gemeenschappen van geloof maken hierin en hierbij passen? Daar wil ik inhoudelijk hier in dit stuk niets over zeggen, dat is aan gemeentes zelf en niet aan mij. Ik pleit slechts voor bezinning hierop. Onze keuzes komen in zo'n ander licht te staan als we eerst vragen beantwoorden over wat het betekent als wij ons aan de voorschriften houden voor ons getuigenis en voor hoe we invulling geven aan ons kerndoel? En wat betekent als we dat niet doen? Naar mijn idee moet dit centraal staan en niet of we het recht hebben of niet om te kunnen handelen zoals we dat willen, niet of we ons precies aan de regels houden of niet, niet of we de oude manier van kerkzijn zelf missen of niet en ook niet of we ons qua smaak en voorkeuren in nieuwe vormen kunnen vinden of niet.
Hoe helpt dit het getuigenis van onze levende en opgestane Heer? Daar zou het om moeten draaien.
Ik wens iedereen veel wijsheid.
Mildheid en genade
10 september 2020
Toen minister Grapperhaus op zijn huwelijk de regels en voorschriften rondom Corona vergat was het land te klein. Hij zou immers als minister van Justitie en Veiligheid het goede voorbeeld moeten geven, temeer omdat hij eerder overtreders van deze zelfde regels 'asociaal' had genoemd. Daarbij was en is zijn ministerie verantwoordelijk voor de boetes die worden uitgeschreven voor het overtreden van de regels en hoe zou dat nog geloofwaardig kunnen worden gedaan als de minister zelf lak leek te hebben aan deze voorschriften? De minister bood daarom ras zijn excuses aan en maakte geheel vrijwillig het boetebedrag dat hij en zijn vrouw zouden hebben moeten betalen voor hun overtredingen, over aan een goed doel. In de kamer ging hij daarna diep door het stof. Zijn baas, de minister-president, nam het voor hem op en pleitte voor 'mildheid en genade.' Dat werd hem niet in dank afgenomen, want hoe kon hij spreken over mildheid en genade als een gezin dat buiten met anderhalve meter afstand een taartje zat te eten 1600 Euro boete kreeg? Hoe kon hij spreken over mildheid en genade als de mensen in de toeslagen-affaire rond de kinderopvangtoeslag zo schofterig en oneerlijk behandeld waren? De kritiek was niet van de lucht. Men vond het inconsequent en rieken naar vriendjespolitiek.
Mildheid en genade zijn twee termen die ook in het christendom een grote rol spelen. Het zijn termen die voor ons gelovigen gesneden koek zijn maar die je toch buiten de kerken niet veel meer hoort, behalve dan nu van onze premier. Heel opvallend vind ik dan dat je daarin goed kunt zien dat iedereen diep van binnen wel weet wat deze twee termen inhouden en hoe ze vorm moeten krijgen, ook al zijn ze een beetje ouderwets. Dat vind ik grappig om op te merken, want ook al is het al meer dan 15 jaar geleden, ik weet nog dat we tijdens colleges homiletiek (preekkunde) hele gesprekken voerden over termen als 'genade.' Was dit niet te moeilijk? Wisten mensen nog wel wat dit betekende, ook als ze niet kerkelijk waren opgevoed? En wisten de mensen die wel kerkelijk groot waren geworden dat feitelijk wel? Kennelijk wel, zo is mijn conclusie vele jaren later: gelovig of niet, mensen weten heel goed wat 'genade' en in dit geval 'mildheid' betekenen. Mensen begrijpen heel goed hoe het zou moeten werken, wat daarvoor nodig is en wanneer dat op zijn plaats is of niet. Mensen begrijpen en beseffen bijvoorbeeld dat genade voor iedereen gelijk is. Je kunt niet selectief je genade verstrekken alleen aan mensen die jou goedgezind zijn, die van dezelfde club zijn, die goed liggen bij anderen of die jouw carrière dienen. Zo werkt dat niet. Dat is onrecht. Genade mag ook nooit een goedkoop sausje zijn om dingen af te doen. Echte genade gaat gepaard met besef van fouten, met het belijden fouten én met bekering, met het terugdraaien van dingen waar dat nog kan en een nieuwe weg inslaan. Toen onze premier sprak over ‘mildheid en genade’ kwam het over als: we bedekken alles met de mantel der liefde. Niet terecht en niet juist.
Mensen weten heel goed wat genade is en weten heel goed wat mildheid is. Zij laten zich niet bedotten. Ik vraag me als voorganger en theoloog af of dat zo is, omdat God ons zo gemaakt heeft? Dat we van binnen dit soort dingen welhaast instinctief weten? Dat in ons het besef van deze concepten zit ingebakken en dat we het precies aanvoelen als met dit soort fundamentele zaken een loopje wordt genomen?
Echte genade – en dat blijkt ook weer in dit gedeelte – ligt namelijk niet in mensen, maar in God. Hij is degene die ware genade verleent en werkelijke mildheid toont. Hij maakt daarbij geen onderscheid: in Jezus is er voor iedereen genade ongeacht afkomst, sociale status of ras. Hij biedt het aan allen aan. Genade van God is ook niet goedkoop. Het is niet simpelweg het probleem onder het tapijt schuiven. Er is voor gebloed, letterlijk, door Jezus. Hij betaalde de prijs voor ons, in onze plaats. Ik geloof dat mensen dit aanvoelen. Niet dat ze dan direct tot geloof komen, maar wel dat ze beseffen dat de boodschap die hieruit spreekt waar is en echt is. Wat ze er ook mee doen. Ik probeer elke dag weer deze boodschap op een eerlijke en oprechte manier uit te dragen, ook in mijn werk als voorganger, in de hoop dat velen mogen ontdekken wat ik zelf heb gevonden in mijn genadige Heer die mij mildheid toonde toen hij mij verloste.
#GeenDorHout
10 augustus 2020
Boven dit opiniestuk staat een zogenaamde 'hashtag': een tekst met daarvoor een hekje. Het nut ervan? Nou, het hekje voor de titel vormt een label voor sociale media, zodat anderen die hetzelfde label gebruiken (of daarop zoeken) jouw bericht zien. Dat is de functie van zo'n hashtag. Ik hoop dat door deze korte uitleg iedereen begrijpt wat de titel boven dit stuk is, ook zij die niet zo thuis zijn in de wereld van technologie: dit is geen tikfout, maar hoort zo!
Maar goed, wat betekent deze hashtag dan? Wat wordt er bedoeld met 'geen dor hout'? Het antwoord daarop is even simpel te geven als dat het schokkend is om te lezen: 'dor hout' duidt op mensen die 'we' als samenleving wel kunnen missen en waar 'we' ons niet al te druk over moeten maken. In een aantal stukken in de media (kranten, columns en dergelijke) werd namelijk betoogd dat de 'gezonde mensen' in de maatschappij teveel van hun vrijheden moeten opofferen voor risicogroepen nu Corona ons land in de greep houdt. Waarom zouden we onszelf, ons land en onze economie zo beperken om een aantal 80-plussers en ernstig zieken die sowieso nog maar kort te leven hebben, een aantal maandjes extra geven door de overdreven strenge maatregelen die er zijn? Het 'dorre hout' moet er toch uitgewied worden.
Schokkend... Ik weet het... Maar het wordt geschreven.
Gelukkig is er ook een tegenbeweging op gang gekomen en de hashtag die je hierboven ziet, hoort daarbij. #GeenDorHout staat voor die mensen die weliswaar bij de risicogroep horen, maar geen dor hout wensen te worden genoemd. Vaak nog jonge mensen met volle levens. Mensen met gezinnen, partners, kinderen en kleinkinderen. Mensen die vol in het actieve leven staan van werk, hobby's en maatschappelijke activiteiten. Maar mensen die ook wat hebben: reuma, een auto-immuun ziekte, astma of andere longproblemen, hartklachten, etc.
Nou ben ik normaal niet zo van het activisme en al helemaal niet op sociale media of internet, maar ik heb besloten me hier wel bij aan te sluiten. Ik vind het namelijk belachelijk hoe mensen redeneren. De samenleving, het woord zegt het al, is een samen-leven en daar hoort bij dat je met elkaar rekening houdt, dat je voor elkaar zorgt en elkaar helpt. Voor mij is dat wezenlijk. Ik snap niet dat mensen dat niet zien en zo egoïstisch kunnen zijn dat ze anderen er maar aan wagen voor hun eigen plezier en vrijheid. En toch is dat niet de reden dat ik dit schrijf. Dit opiniestuk is geen rant. Ik wil juist delen dat deze hashtag mij troost; iets dat ik niet verwacht had. Ziek zijn is soms namelijk best moeilijk, zeker in deze tijd. Als je dan geluiden hoort zoals ik boven heb beschreven, dan zinkt je de moed wel eens in de schoenen. Je kunt dan het gevoel krijgen dat je er niet toe doet en alleen staat. Vanochtend echter keek ik op de hashtag #GeenDorHout en daar zag ik letterlijk honderden mensen met dezelfde zorgen en gevoelens. Mensen van mijn leeftijd, mensen met gezinnen, met geliefden, met rijke en volle levens, net als ik. Mensen die allemaal iets hebben, die chronisch ziek zijn en daar mee moeten leven, maar die wel doorgaan en er wat van maken. Ik word daar zo blij van en ben zo ontzettend trots op wat daarin weer duidelijk wordt over de aard van de mens en wie wij kunnen zijn. Het deed en doet me erg goed. Inderdaad: wij zijn geen dor hout, wij zijn waardevol, we dragen bij, we betekenen iets én we zijn niet alleen. Er zijn er zoveel zoals ik. Het troost me dat te weten en geeft me kracht en moed om weer door te gaan.
Wil je zelf ook meedoen met deze actie? Doe dat dan! Heel simpel: maak een berichtje aan op sociale media, voeg deze hashtag toe en je doet mee.
Een oproep tot daadkracht.
15 maart 2020
In mijn vorige opiniestuk schreef ik over de vage en onduidelijke communicatie rondom de verspreiding van het Corona-virus door de over ons gestelde overheden toen de crisis net uitbrak. Ik pleitte ervoor dat men opener zou communiceren, zodat helder en duidelijk aan ons als volwassenen zou worden medegedeeld hoe de dingen ervoor staan. Nou zullen ze vast niet naar mij geluisterd hebben, maar ik vind dat de communicatie wel is verbeterd sindsdien. Het is helderder en minder vaag. Ook zie je onze belangrijkste politici meer in de media, wat naar mijn idee nu ook niet anders kan. Ik ben daar blij mee.
In hetzelfde opiniestuk pleitte ik ook voor een pro-actievere houding van onze overheid. Helaas ben ik nog steeds van mening dat dit beter kan en moet. Afgelopen donderdag zijn goede stappen gezet, maar daarmee is het niet klaar, als je het mij vraagt. Hoewel ik blij ben met de maatregelen die toen genomen zijn, ben ik er diep van overtuigd dat er meer gevraagd wordt. De vrijblijvendheid van de maatregelen bijvoorbeeld moet er af en, daarover wordt vandaag ook gesproken, de scholen moet mijns inziens dicht. Het klinkt misschien allemaal wat draconisch, maar ik geloof dat we er niet onderuit komen. Als we niet de kant op willen van China, Spanje en Italië, dan zullen we wel moeten. Denk niet dat het meevalt. Er is een artikel op NOS.nl dat mij heel erg geraakt heeft. Het beschrijft de situatie in Bergamo en geeft op schokkende wijze weer hoe het is om daar nu te leven. Ik geef hier de link.
Het is niet niks dat er gebeurt. We zitten nu op meer dan 1000 besmettingen en dan wordt allang niet iedereen meer getest. Het werkelijke aantal zieken is waarschijnlijk veel en veel groter. Sommigen beweren dat de 1000 besmettingen van nu slechts het topje van de ijsberg zijn. Hoe groot de aantallen ook werkelijk zijn, nog maar 18 dagen geleden was er niemand ziek in ons land! We zijn er dan ook nog lang niet. Alle aanwijzingen uit andere landen die al eerder getroffen zijn alsook de inzichten uit de wetenschap geven aan dat dit nog maanden gaat duren. Hoe eerder en hoe steviger we nu optreden, hoe minder erg het dieptepunt zal zijn en hoe sneller we er weer bovenop zullen komen. Landen en gebieden als Hongkong, Taiwan en Singapore, die eerder al te kampen hebben gehad met Corona-virussen als SARS en MERS, hebben dit eerder al geleerd. Bij hen is het probleem nu veel minder uit de hand gelopen.
Daarom een oproep: sluit vandaag de scholen en schroom niet om zware maatregelen te nemen. Het is het beste op termijn. Ja, het zal gevolgen hebben, de economie zal (tijdelijk) ernstig te lijden hebben, het leven zal ontwricht worden, maar een mensenleven is meer waard. Ik sluit af met de opmerking van priester Bianchi. Hij is priester in Bergamo en wordt in het door mij eerder aangehaalde artikel geïnterviewd. Hij stuurt ons deze waarschuwing: 'Het is slechts een kwestie van tijd dat de situatie in Nederland vergelijkbaar zal zijn. De kern is met de wijsheid achteraf: hoe eerder je begint, hoe beter het is. Wat nu telt is het leven van mensen. De economie en de handel, daar komen we wel weer bovenop. Daar zullen we wel wat op vinden.'
Praat als een volwassene tegen mij.
begin maart 2020
Terwijl het Corona-virus (of COVID-19 zoals het ook wel wordt genoemd) over de wereld spoelt als een vloedgolf en we in Nederland ook kampen met de eerste gevallen, mogen wij als burgers voor informatie onze blik richten op de over ons gestelde overheid en het RIVM. Zij houden zich actief bezig met het virus en de bestrijding daarvan en zorgen dat wij op de hoogte worden gehouden van wat wij moeten weten over het virus en wat er zoal gebeurt in het land. Dat is hun taak en waar moet je anders hiervoor terecht?
Het probleem is echter dat de overheid en het RIVM dat op z'n zachtst gezegd, niet echt soepeltjes doen. De boodschap die wordt uitgezonden is veelal vaag, onduidelijk en soms niet te volgen voor mij als burger. Neem nou de extra uitzending van 27 februari op NPO 2 over het virus dat volgde op het Journaal van 20:00 uur. Je kon tijdens de uitzending live vragen insturen via sociale media om voor te leggen aan het panel in de studio. Wat opviel en dat zagen anderen ook, was dat de meeste van deze vragen niet beantwoord werden en dat er soms zelfs met dedain en gelach op werd gereageerd door de aanwezigen. De informatie die wel gegeven werd was vaak niet te volgen in onduidelijkheid. Als voorbeeld de kwestie rond de nut en noodzaak van het dragen van mondkapjes. Er werd daar uitgebreid over gesproken in de studio. Maar wat was nou de boodschap die we kregen? Dit: mondkapjes werken niet, dus waag je er maar niet aan. Zinloos. Maar... ze werken wel voor professionals die hulpverlenen in ziekenhuizen. Dat was de samenvatting. Het was zo onlogisch, dat ik er jeuk van kreeg. En zo ging het door. Ik kreeg bij vlagen de indruk dat men ons niet serieus nam en eigenlijk ten diepste vond dat wij niet zo moesten zeuren. Laat de volwassenen hier hun werk doen, mensen.
En dit is sindsdien niet beter geworden. Zo wordt er, vind ik, uiterst vaag gedaan over de toekomst en wordt er weinig gedeeld van wat er gebeurt in het land. We weten niet hoeveel mensen getest worden bijvoorbeeld. Iets dat toch relevant is voor ons, omdat het een beeld geeft van de besmettelijkheid, van hoe wijd het virus werkelijk verspreid is en of de instanties er echt bovenop zitten. Waarom weten we dit niet? Ik weet niet of het jou is opgevallen, maar een dag of wat geleden werd er opeens gezegd dat er bij nieuwe besmettingen niet meer gemeld zou worden waar de zieke vandaan kwam. Waarom deze keuze was gemaakt, werd er niet bij verteld. Misschien speelden privacy-overwegingen mee. Dat is tenminste wat ik met mijn boerenverstand kan bedenken, maar zeker weten doe ik het niet, want dat werd niet gedeeld. Ik schrok er wel van: is het niet van algemeen belang om te weten waar er haarden van besmetting zijn? Zelfs als privacy terecht meeweegt kun je het toch wel zo formuleren dat enkel de noodzakelijke informatie gedeeld wordt?
Ik ben door dit alles voor mijn feitelijke informatie over Corona naar het buitenland uitgeweken. Neem nou onze buren aan de overkant van de Noordzee in het Britse Koninkrijk. De overheid communiceert daar veel helderder en duidelijker. Ze nemen hun eigen bevolking serieus en delen de dingen zoals ze zijn. Hun prime-minister, Boris Johnson, is veelvuldig op tv en legt eerlijk uit hoe het zit. Als hij de vraag krijgt naar hoe het verder zal verlopen, zegt hij eerlijk dat hij dat niet kan inschatten en herhaalt hij de voorschriften die de WHO en hun eigen NHS hebben laten uitgaan. Gisteren was helemaal een weldaad. Ik zag een persconferentie van Boris Johnson, geflankeerd door experts en de minister van Volksgezondheid. Ze legden rustig uit wat er aan de hand was en wat er ging gebeuren. Zonder omhaal. Daarna mochten er vragen gesteld worden en ook die werden helder, duidelijk en to the point beantwoord. Een van de journalisten vroeg wat ze konden verwachten? De expert die daarvoor verantwoordelijk was zei dat ze scenario's hadden voorbereid waarbij 80% van de bevolking geïnfecteerd was. Er werd bij gezegd dat het waarschijnlijk niet zover zou komen, maar dat ze er wel op wilden plannen. Daarna werd toegelicht wat dit zou betekenen: dat dan de politie enkel nog voor zware criminaliteit beschikbaar zou zijn, dat dan de scholen en universiteiten overal dicht zouden zijn, dat er dan een samenscholingsverbod zou volgen en dat ziekenhuizen al de niet medisch noodzakelijke en levensbedreigende aan behandelingen zouden staken. Er werd melding gemaakt van het plan om, als het nodig was, gepensioneerde artsen en verpleegkundigen te vragen om alsnog hun diensten voor de duur van de crisis weer beschikbaar te stellen voor het land. Er werd voorts gevraagd om geen mondkapjes te hamsteren, omdat er te weinig waren en die nodig waren voor de hulpverleners. Wat als zij ziek zouden worden, wie moesten dan de zieken verplegen? Het klonk allemaal begrijpelijk, logisch en duidelijk. Na deze persconferentie ging de BBC zelf verder in op de toestand in de wereld en beschreef het sterftecijfer, de situatie her en der, hoe het in Japan was, wat dit mogelijk betekende voor de Olympische Spelen deze zomer en wat nu al de effecten waren van het virus in het Verenigd Koninkrijk en de landen daarom heen. Niks geen geheimzinnigheid of vaag gedoe. Het kan dus wel.
Waarom is onze regering zo bang om open te communiceren? Of zijn ze onbekwaam en is het incompetentie en klungeligheid? Ik weet het niet, maar in een buurland kan het wel. En daar loopt de bevolking ook niet rellend door de straten van het land, omdat ze niet met de waarheid kunnen omgaan als volwassen mensen. Dat moet hier toch ook kunnen! Nu ontstaat de indruk van een regering die ons niet vertrouwd en achter de schermen de dingen wel regelt, terwijl wij toekijken en ons afvragen of het wel goed gaat? Niemand vertelt ons als volwassen mensen hoe het werkelijk zit. Het wekt geen vertrouwen als je opeens hoort dat er misschien niet meer genoeg tests zijn, of hoort over weer een ziekenhuis dat (deels) dicht gaat of een patiëntenstop afkondigt. Het wekt geen vertrouwen als je leest dat een zieke verpleger nog dagen heeft gewerkt op een afdeling of dat een buitenlander ineens in een containerwoning wordt gezet omdat die besmet zou zijn. En ga zo maar door. Het is en blijft allemaal ontzettend vaag; zo snel en plotseling als het wordt gemeld, zo snel verdwijnt het ook weer en eerlijk gezegd weet je niet meer wat je moet denken. Ik niet in ieder geval. Wat is nu de moeite om na een crisisoverleg als verantwoordelijke partijen naar buiten te treden en voor iedereen helder en duidelijk uit te leggen wat er gaat gebeuren, waar we op voorbereid zijn, wat we aankunnen en wat niet? Behandel ons als volwassen, mondige en weldenkende burgers. Niet als kleine kinderen. En o ja, probeer wat pro-actiever te zijn als regering. Het lijkt nu allemaal zo ontzettend re-actief, alsof er enkel wordt gereageerd op wat zich aandient. En ja... misschien is dat wel helemaal niet zo, maar communiceer dat dan. Dan weten we tenminste waar we aan toe zijn. Ik zit er in ieder geval op te wachten.
Mijn les uit Kootwijkerbroek.
januari 2020
In 2001 was er een mogelijke uitbraak van de gevreesde veeziekte Mond en Klauwzeer (MKZ) in de kleine boerengemeenschap van Kootwijkerbroek. Omdat er kort daarvoor elders in Nederland een tweetal grote uitbraken (in Ee en Oene) hadden plaatsgevonden, werd er door de toenmalige minister van Landbouw Laurens Jan Brinkhorst, besloten om duizenden stuks vee te ruimen. In totaal ging het om 60.000 dieren op 246 bedrijven. De boerengemeenschap van Kootwijkerbroek was het daar niet mee eens. Volgens hen was er helemaal geen sprake van het MKZ-virus in Kootwijkerbroek. Er was namelijk geen beest ziek. Zij trokken dan ook de conclusies van de inspecteurs en laboratoria in twijfel. De situatie escaleerde snel: de M.E. moest aanrukken, wegen werden geblokkeerd en overheidsfunctionarissen werden tegengehouden en mishandeld. De protesten logen er niet om, je moet het maar eens googelen.
In het programma Nieuwsuur van 4 januari 2020 werd er op deze gebeurtenissen teruggekeken. Een deel van de betrokkenen is namelijk blijven strijden voor hun gelijk en vandaag, 7 januari, deed de rechter daarover eindelijk uitspraak. Nou wil ik hier duidelijk stellen dat ik geen enkele betrokkenheid heb bij deze zaak en al helemaal niet pretendeer van de hoed en de rand te weten. Wat er precies heeft plaatsgevonden laat ik aan de rechter, betrokkenen en historici over. Ik heb dan ook geen mening over het gebeuren zelf. Ik wil ingaan op een citaat van oud-minister Brinkhorst in het item van Nieuwsuur. Toen hem namelijk werd gevraagd, hoe hij op de situatie terugkeek, zei hij dat Kootwijkerbroek een gemeenschap was die zich zeer christelijk noemde, maar dat hij dat niet had gezien. Letterlijk zei hij over de gebeurtenissen in 2001: ‘ik vind dat geen christelijk gedrag.’
U mag weten, dat deze opmerking bij mij voor irritatie zorgde. Mijn eerste reactie was: wie denkt deze D’66-er wel dat hij is? Hij die in het kabinet zat dat de euthanasie-wet invoerde waarvan zijn partijgenote Els Borst op Goede Vrijdag 2001 provocerend en bewust krenkend, zei: ‘het is volbracht.’ Hij die zichzelf in interviews regelmatig zeer negatief en voor mijn gevoel zelfs laatdunkend uitliet over het christelijke geloof en de mensen die daarin geloofden. Wie was hij om dit te zeggen? Daarnaast was hij partij in 2001. Hij was als minister eindverantwoordelijk. Zichzelf buiten blaam stellen, door de ander aan te vallen op zijn of haar gebrek aan christelijke vroomheid, klonk mij goedkoop in de oren. Temeer daar de oud-minister maar weinig bereidheid toonde om de hand in eigen boezem te steken. Hij zei letterlijk: ‘het enig waarvan ik misschien achteraf spijt heb, is dat ik soms te weinig empathie had.’ Een typische politieke manier van ‘excuses maken,’ die erop neerkomt dat je nauwelijks iets van schuld belijdt en feitelijk geen oprecht berouw toont. Zoals helaas op deze manier zo vaak te horen is uit de mond van een politicus.
Toch bleef de opmerking hangen: ‘ik vind dat geen christelijk gedrag.’ Ik koppelde hem aan mezelf en vroeg me af hoe vaak mensen dat van mij zouden zeggen? Tijdens een Alpha-cursus vertelde een cursist mij ooit dat zij niets van het christelijke geloof moest weten, omdat ze christenen zo afstotend vond. Zij las wat de Bijbel leerde, wat Jezus zei, wat in de kerken werd verkondigd en legde daarnaast wat ze zag van mensen die beweerden daarin te geloven en hun leven daarnaar te leiden. Dat kon ze niet rijmen. Ik heb daar toen een wijze les uit overgehouden: mensen kijken naar ons om te zien wie Christus is en wat geloven betekent. En dat is begrijpelijk en terecht. God heeft gekozen om door ons als gelovigen en als gemeenschappen van geloof, te werken in deze wereld. Dat is het plan en daarom is ons de Heilige Geest geschonken. Dat maakt ons bevoorrecht, maar het brengt ook verantwoordelijkheid met zich mee. Mensen kijken naar ons en dat vormt ons getuigenis.
En dat kan niet genoeg worden onderstreept. Als wij het namelijk hebben over getuigen dan denken we vaak aan het spreken over God en aan het verkondigen van de boodschap van het evangelie. En dat is het ook, maar getuigen is dieper en verstrekkender. Het leven van een christen zelf is getuigenis, elke dag en bij alles wat je doet. Daar kijken mensen naar. En als dat dagelijkse getuigenis niet goed is, dan is al het andere tevergeefs. Mag je dan niet falen? Moet je perfect zijn? Nee, niemand is perfect. Dat is ook niet waarvoor ik pleit. Het gaat, naar mijn idee, vooral om bewustwording. Dat is wat ik wil zeggen. Getuigen zijn is elke dag weer, bij alles wat je doet, weten: dit is ook getuigenis geven. En dat kan alleen als je God de ruimte geeft. Anders lukt dat niet. Zonder hem wordt het een kramp. Dan wordt het inderdaad: ik moet en mag niet falen. En dat is gedoemd om te mis te gaan. Ikzelf probeer me daarom iedere dag uit te strekken naar God en te leven in overgave. Ik vraag hem om me bewust te laten zijn van de dingen die ik doe, zodat ik in alles een getuige mag zijn. Als het goed gaat, als het moeilijk is, als mij onrecht treft, als zegen mijn pad kruist. En dan mag de oud-minister mij irriteren met zijn uitspraak, maar het is goed om zo af en toe opnieuw in de spiegel te kijken, zodat je dit weer helder voor de geest hebt. Ja, zo kan God zelf door Laurens Jan Brinkhorst nog tot zegen werken. Hoe wonderlijk groot is onze Heer.
Waarom polarisatie niet werkt, ook niet onder christenen.
december 2019
Op de drempel van het jaar zit ik op mijn kamer wat te mijmeren achter mijn laptop. Ik kijk naar buiten en hoewel het nog maar net drie uur is geweest, is het voor mijn gevoel alweer donker aan het worden. Nog maar een paar dagen en het is 2020 en een nieuw decennium begint; het derde van de eenentwintigste eeuw. Toen ik begon met mijn werk en leven als voorganger was het millennium een paar jaar daarvoor gewisseld en leefden we net halverwege het eerste decennium. Het was een tijd van ongekende mogelijkheden, maar dat kan ook de overmoedigheid van een twintiger aan het begin van zijn loopbaan zijn geweest. Vijftien jaar later zijn de dingen anders: een deel van wat ik hoopte en droomde is uitgekomen, maar een deel ook niet, zoals dat in ieder mensenleven gaat. Toch is er in de tussenliggende jaren wel veel veranderd in de wereld en mijn eigen omstandigheden.
Terwijl ik zo mijmer, drijven mijn gedachten verder af naar de eerste gemeente die ik fulltime mocht dienen. Ik herinner me een doopaanvraag van een jonge zuster, een tiener. Ze wilde gedoopt worden, want ze had Jezus als haar Heer leren kennen en wilde hem volgen in haar leven. Het bijzondere bij deze dopeling was dat zij niet als meisje geboren was, maar als jongen. Van kleins af aan wilde ze echter een meisje zijn. Zo voelde ze zich diep van binnen. Al als peuter was dat overduidelijk voor haarzelf en iedereen in haar omgeving en dat was altijd zo gebleven. Toen ze gedoopt wilde worden was ze begonnen met hormoontherapie en het plan was om in de toekomst de transitie van man naar vrouw volledig door te zetten. Wat ik me nog herinner van haar doopaanvraag was dat we het er in de raad van de gemeente over hebben gehad en dat we gezamenlijk besloten om haar aanvraag te honoreren. Ze is daarna op haar geloof gedoopt. Wat ik me ook herinner was dat er vrijwel geen reuring was onder gemeenteleden over dit besluit. Slechts een paar leden kwamen met vragen en die hebben we open en in een zeer vriendelijke sfeer met elkaar besproken. Terwijl de tijd verstrijkt op deze druilerige wintermiddag en straatlantaarns alweer aanspringen, vraag ik me af of dit vandaag de dag nog zo zou gaan? Ik vermoed het, eerlijk gezegd, van niet. Als eenzelfde situatie zich vandaag de dag opnieuw zou aandienen in de gemeente die ik dan dien (welke dat ook mocht zijn), zou dit veel meer onrust veroorzaken. Misschien zou het zelfs wel tot een complete rel leiden. Hoe komt dat? Omdat onze meningen in discussies en bij verschil van opvatting steeds meer en meer zijn gepolariseerd. Dat is een tendens van onze tijd en onze maatschappij. Het midden en de daarbij behorende redelijkheid raken we steeds meer kwijt. Je ziet dit het sterkst op de sociale media en online, maar het lijkt soms wel alsof onze samenleving er ook op andere terreinen meer en meer mee vergiftigd wordt. Politici bijvoorbeeld maken elkaar steeds sneller en makkelijker uit voor extreemrechts of extreemlinks. Maar ook onderling diskwalificeren we elkaar en elkaars meningen met het grootste gemak. Mensen die het niet met jou eens zijn, zijn dom, achterlijk en racistisch, of horen juist bij de witte wijn drinkende grachtengordel-elite die wereldvreemd vanuit hun villa’s naar de samenleving kijken. Als je niet denkt als een ander, word je meteen afgeschreven en de verschillen tussen blank en zwart, arm en rijk, stad en platteland worden steeds groter. Je bent voor of tegen de boeren, voor of tegen Zwarte Piet, voor of tegen het klimaat, voor of tegen Opwekking, voor of tegen Psalmen op hele noten. Voor of tegen, meer smaken zijn er niet.
Terwijl ik over mijn scherm uit het raam staar, bedenk ik me dat dit geen verrijking is. Zo denken zet mensen tegen elkaar op. Zo raken we elkaar kwijt. Bovendien vallen er op deze manier binnen de kortste tijd slachtoffers. Neem nou die destijds jonge zuster. Als er een complete rel zou zijn ontstaan om haar doopwens, omdat voor,- en tegenstanders elkaar verbaal te lijf waren gegaan, dan was dat ten koste van haar en haar familie gegaan. Dan had dat misschien zelfs ingrijpende effecten gehad op haar geloof en keuze. En let wel, ik zeg niet dat alles moet kunnen. Ik zeg ook niet dat je niet flink van mening kunt verschillen, maar misschien moeten we soms een beetje van het gas af. Misschien is het beter om te zoeken naar het gesprek in plaats van naar de discussie. Misschien is er meer te winnen als we gezamenlijk meer oog hebben voor elkaar, als we zoeken naar het midden waar we elkaar kunnen vinden, in plaats van ons te verschansen in de loopgraaf van onze mening, terwijl we ons eigen gelijk als verbale handgranaten rondsmijten naar tegenstanders en hen zo verketteren.
Zo aan het einde van het jaar, schiet mij door het hoofd dat daar misschien wel een schone taak voor ons christenen is weggelegd. Is het immers niet de Geest van God die in ons de vrucht van de liefde laat groeien, zoals we in Galaten 5 vers 22 en verder kunnen lezen? Een vrucht welke zich uit in onder andere zachtmoedigheid, geduld en nederigheid? Hoe mooi zou het zijn als wij dat konden laten zien. In de eerste plaats in onze eigen geloofsgemeenschappen, maar ook daarbuiten. Wat voor kracht zal daar vanuit gaan. Laten we daarom niet meedoen met de wereld die steeds meer en meer lijkt te polariseren in extremen. Laten wij de dingen anders aanvliegen, juist omdat we God kennen en de Geest in ons leven werkt. Helder, duidelijk, uiteraard staand op Gods woord, maar wel in liefde, met een luisterend oor. Zachtmoedig en geduldig, zodat de wereld ziet dat wij geheel anders zijn. Ik weet niet of het altijd lukt, maar ik wil me daar wel voor inzetten.
NB: alle opiniestukken op deze website zijn eigendom van Roelof Ham. Niets hieruit mag zomaar overgenomen, gekopieerd of gebruikt worden, tenzij met toestemming van de auteur zelf. Het spreekt vanzelf dat er altijd naar verwezen mag worden in andere publicaties, links en dergelijke, mits volgens de daarvoor gangbare regels van bronvermelding. Neem bij twijfel eerst contact op met de auteur (zie contact).